مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,135
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

759
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 139

چکیده

 تربیت امری بسیار پیچیده و حساس است که پایداری یک جامعه تا حد زیادی وابسته به کارآمدی نظام آموزشی است. به طوری که اگر نظام آموزشی بتواند مأموریت و رسالت خود مبنی بر توسعه فردی و اجتماعی را به درستی انجام دهد, زمینه مساعدی نیز برای رشد فرهنگی, اقتصادی, سیاسی و اجتماعی در جامعه فراهم می شود. پیداست که بخش عظیمی از پیچیدگی و حساسیت نظام آموزشی به فعل یا رفتار مدیران آموزش وپرورش و مدیران مدارس برمی گردد. یکی از چالش های مدیریت منابع انسانی سازمان ها به خصوص در آموزش وپرورش, نحوه انتخاب و ارتقاء مدیران است. در این راستا فرآیند کانون ارزیابی, به عنوان یک دستورالعمل برای ارزیابی و توسعه اثربخش شایستگی ها در شرایطی شبیه محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل شایستگی مدیران آموزش و پرورش جهت استفاده در مرکز ارزیابی طراحی شد. برای انجام پژوهش از رویکرد کیفی استفاده گردید. جامعه پژوهش, کلیه صاحب نظران, اساتید و مدیران ارشد حوزه منابع انسانی در آموزش وپرورش بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند مبتنی بر گلوله برفی با 17 نفر از صاحب نظران مصاحبه شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. نتایج پژوهش داد مولفه های الگوی شایستگی مدیران آموزش و پرورش جهت استفاده در کانون ارزیابی عبارتند از: شایستگی دانشی, شایستگی حرفه ای, شایستگی شخصیتی, شایستگی اجرای اجرایی, شایستگی رهبری و هدایت, شایستگی ارتباطی و شایستگی ادراکی. که هر کدام از این مولفه ها شامل زیرمولفه ها و شاخص هایی هستند که بیشتر آنها در بین مدیران مدارس, میانی و عالی آموزش مشترک است و در بعضی شاخص ها هم متمایز هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خنیفر، حسین، ابراهیمی، صلاح الدین، سیفی، علی، و فیاضی، بی بی مرجان. (1399). طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 8(2 )، 118-139. SID. https://sid.ir/paper/401486/fa

    Vancouver: کپی

    خنیفر حسین، ابراهیمی صلاح الدین، سیفی علی، فیاضی بی بی مرجان. طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1399؛8(2 ):118-139. Available from: https://sid.ir/paper/401486/fa

    IEEE: کپی

    حسین خنیفر، صلاح الدین ابراهیمی، علی سیفی، و بی بی مرجان فیاضی، “طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی برای استفاده در مرکز ارزیابی و توسعه،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 8، no. 2 ، pp. 118–139، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401486/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا