مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان شیمی در مدارس پژوهش محور با روش دیکوم

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 66

چکیده

 شناسایی و اولویت بندی شایستگی های حرفه ای درحوزه تدریس با هدف ارتقا سطح مهارت های حرفه ای معلّم می تواند منجر به بهبود چشم گیر کیفیت آموزش شود. در این میان تدریس در مدارس پژوهش محور به دلیل نقش مهم این مدارس در پرورش نسل متفکّر, خلاق و مسئولیت پذیر و همچنین جایگاه این مدارس در مجموعه برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از اهمیتی ویژه برخوردار هستند. در این پژوهش ابعاد و مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان شیمی در مدارس پژوهش محور با روش دیکوم مشخص و برای تأیید آن پرسشنامه تدوین شد. روایی پرسشنامه و میزان همبستگی متغیرها طبق نظر اساتید علوم تربیتی مورد بررسی و ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون به ترتیب 87/0 و 32/0 بدست آمد. نمونه آماری پژوهش شامل 40 نفر از افراد متخصّص در علم شیمی, تدریس و پژوهش بودند. گردآوری پرسشنامه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون t تک نمونه ای نشان داد که شش مؤلّفه شامل ترویج پژوهشگری با پنج شاخص, تسهیل پژوهشگری با سه شاخص, رهبری با دو شاخص, تدریس با سه شاخص, ارزشیابی با چهار شاخص و تعاملات حرفه ای با سه شاخص برای یک معلّم شیمی جهت تدریس در مدارس پژوهش محور ضروری به نظر می رسند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکرمی، زکیه. (1399). بررسی مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان شیمی در مدارس پژوهش محور با روش دیکوم. پژوهش در آموزش شیمی، 2(3 )، 49-66. SID. https://sid.ir/paper/401588/fa

    Vancouver: کپی

    اکرمی زکیه. بررسی مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان شیمی در مدارس پژوهش محور با روش دیکوم. پژوهش در آموزش شیمی[Internet]. 1399؛2(3 ):49-66. Available from: https://sid.ir/paper/401588/fa

    IEEE: کپی

    زکیه اکرمی، “بررسی مؤلّفه های شایستگی حرفه ای معلّمان شیمی در مدارس پژوهش محور با روش دیکوم،” پژوهش در آموزش شیمی، vol. 2، no. 3 ، pp. 49–66، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401588/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button