مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

364
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 88

چکیده

 این پژوهش با هدف, اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی در راستای ارتقای نقش خانواده و مدرسه در تربیت نسل آینده انجام شد. پژوهش از نظر هدف, کاربردی, و از نظر روش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش 1142 نفر از مشاوران شاغل در آموزش و پرورش شهر تهران بودند. نمونه آماری 288 نفر بود که براساس جدول مورگان تعیین, و با روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. از روش کتابخانه ای به منظور بررسی ادبیات, پیشینه و اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت عمومی و از روش پیمایش برای جمع آوری داده ها استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین اعتبار پرسش نامه از روایی محتوا, روایی صوری, روایی همگرا و واگرا استفاده شد. برای پایایی ابزار از ضریب الفای کرونباخ (943/0) و ضریب الفای کرونباخ ترکیبی استفاده شد که ضریب الفای کرونباخ ترکیبی تمامی ابعاد بیش از 0. 70 بود. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار و نمودار ها) و برای تحلیل داده ها ابتدا از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای مقایسه توزیع داده های متغیرهای پژوهش با توزیع نرمال بررسی شد. دیگر آزمونهای پیشفرض تحلیل عاملی بررسی و تایید شد. برای پاسخ به سوالهای تحقیق و تعیین اعتبار الگوی نهایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها, هشت مولفه اصلی (بعد) شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی شامل دانش, توانایی, مهارت, ویژگی شخصیتی, ویژگی اخلاقی, نگرش, بینش و اعتبار را در سطح معنی داری 05/0 مورد تایید قرار داد. از بین 150 مولفه فرعی شایستگی های تایید شده در بخش کیفی تحقیق, تعداد 118 مولفه فرعی در سطح معنی داری 05/0 تایید و 32 مولفه فرعی دیگر معنی دار نشد و از الگو حذف شد. الگوی نهایی تحقیق با پنج شاخص برازش الگو بررسی شد و برازش آن مورد تایید قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ناصری، مریم، پورحسین، رضا، و شفیع آبادی، عبداله. (1399). اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 15(52 )، 45-88. SID. https://sid.ir/paper/401638/fa

    Vancouver: کپی

    ناصری مریم، پورحسین رضا، شفیع آبادی عبداله. اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی. فرهنگی تربیتی زنان و خانواده[Internet]. 1399؛15(52 ):45-88. Available from: https://sid.ir/paper/401638/fa

    IEEE: کپی

    مریم ناصری، رضا پورحسین، و عبداله شفیع آبادی، “اعتباریابی الگوی شایستگی های مشاوران نظام تعلیم و تربیت عمومی،” فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، vol. 15، no. 52 ، pp. 45–88، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401638/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button