مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل موثر بر پذیرش انتشار مقاله ویدئویی در نشریات علمی بر مبنای مدل یکپارچه پذیرش و کاربرد فناوری توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

صفحات

 صفحه شروع 543 | صفحه پایان 579

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر عوامل موثر بر پذیرش انتشار مقاله ویدیویی در نشریات علمی توسط اعضای هییت علمی دانشگاه تربیت مدرس با به کارگیری مدل یکپارچه پذیرش و کاربرد فناوری است. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف, کاربردی است و از لحاظ گردآوری داده ها پیمایشی-توصیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه اعضای هییت علمی دانشگاه تربیت مدرس است. مطابق فرمول کوکران, حجم نمونه 273 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این پژوهش پرسش نامه است که از نظر روایی به تایید شش نفر از خبرگان و استادان رسید. . همچنین, برای بررسی روایی محتوایی پرسش نامه به شکل کمی, ضریب نسبت روایی محتوا CVR با مقدار 802/0و شاخص روایی محتواCVI با مقدار 968/0 برای هریک از پرسش ها به دست آمد. برای تعیین پایایی نیز, ضریب آلفای کرونباخ بیش از 8/0 به دست آمد. برای آزمون فرضیات, از آزمون مدل سازی معادلات ساختاری SEM به روش کمترین مربعات جزیی PLS استفاده شده است. به منظور بررسی روایی ترکیبی-تشخیصی از آزمون CR, برای بررسی هم گرایی متغیرها از آزمون AVE و برای واگرایی متغیرها از شاخص فورنل لاکر استفاده شد. نرم افزارهای مورداستفاده در این پژوهش, نرم افزار آماری SPSS و Smart PLS بوده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که عامل قصد رفتاری تاثیری مثبت و معنادار بر قصد استفاده دارد. همچنین, نتایج به دست آمده در این پژوهش, برخلاف سایر پژوهش ها, حاکی از آن است که «شرایط تسهیل کننده» تاثیرگذاری بیشتری نسبت به عوامل «انتظار عملکرد», «انتظار تلاش» و «تاثیر اجتماعی» در پذیرش انتشار مقالات ویدیویی دارد. سازمان ها هرچقدر شرایط مناسب سخت افزاری, نرم افزاری, آموزشی و پشتیبانی لازم برای به کارگیری یک فناوری را فراهم کنند پذیرش آن توسط کاربران به مراتب سریع تر انجام می شود. اصالت/ارزش: پژوهش حاضر بر استفاده از فناوری های جدید در ارایه یافته های علمی, بهبود ارتباطات علمی و تحول در خدمات نشریات الکترونیکی تمرکز دارد. با توجه به نقش کتابخانه های عمومی و همچنین مقاله های ویدیویی در ترویج علم, کتابداران می توانند با معرفی و شناساندن مقالات ویدیویی بر قصد رفتاری اقشار مختلف جامعه در استفاده از آن ها تاثیر بگذارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ریزان، مهناز، علی پورحافظی، مهدی، و فامیل روحانی، سیدعلی اکبر. (1399). بررسی عوامل موثر بر پذیرش انتشار مقاله ویدئویی در نشریات علمی بر مبنای مدل یکپارچه پذیرش و کاربرد فناوری توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 26(3 (پیاپی 102) )، 543-579. SID. https://sid.ir/paper/402112/fa

    Vancouver: کپی

    ریزان مهناز، علی پورحافظی مهدی، فامیل روحانی سیدعلی اکبر. بررسی عوامل موثر بر پذیرش انتشار مقاله ویدئویی در نشریات علمی بر مبنای مدل یکپارچه پذیرش و کاربرد فناوری توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1399؛26(3 (پیاپی 102) ):543-579. Available from: https://sid.ir/paper/402112/fa

    IEEE: کپی

    مهناز ریزان، مهدی علی پورحافظی، و سیدعلی اکبر فامیل روحانی، “بررسی عوامل موثر بر پذیرش انتشار مقاله ویدئویی در نشریات علمی بر مبنای مدل یکپارچه پذیرش و کاربرد فناوری توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 26، no. 3 (پیاپی 102) ، pp. 543–579، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402112/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button