Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

504
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازسنجی تقنینی؛ عنصری بایسته در قانونگذاری شایسته

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 46

چکیده

 تقنین شایسته براساس نیازهای واقعی جامعه, از عناصر موثر در ارتقای کیفیت قانونگذاری و جلوگیری از هزینه های اجتماعی و اقتصادی قانونگذاری بی کیفیت است. نیازسنجی تقنینی برآمده از حق شهروندان در تعیین سرنوشت و اعمال حاکمیت است. با این حال, پیمایش نظرهای تمامی شهروندان و نیازسنجی تقنینی از تمامی شهروندان از سویی در همه موضوعات امکان پذیر نیست و نیز باید در کنار توجه به لزوم اولویت گذاری های تقنینی شهروندان و دریافت اراده آنان در حوزه قانونگذاری, به جمع آوری نظرهای ذی نفعان از یک سو و نظرهای کارشناسان و متخصصان مربوط از سوی دیگر, توجه کرد. سوال اصلی در این تحقیق آن است که در فرایند قانونگذاری, نیازسنجی تقنینی از چه مبانی توجیهی برخوردار است و در نظام قانونگذاری ایران, چگونه و با چه کیفیتی, به آن بها داده شده است؟ بر این اساس, در قالب پژوهشی توصیفی-تحلیلی این نتیجه به دست آمد که اولا نیازسنجی تقنینی مبانی توجیهی متعددی دارد؛ ثانیا نظام قانونگذاری کشور در خصوص نیازسنجی تقنینی ادبیاتی ضعیف و تجربه ای نحیف دارد و این موضوع, در رویه های قانونگذاری نیز امری مغفول محسوب می شود؛ ثالثا برای وضع قوانینی شایسته, کارامد و پاسخگوی نیازهای جامعه, چاره ای جز تقویت بعد نیازسنجی در قانونگذاری و بها دادن به آن در عمل نیست؛ رابعا میان نیازسنجی تقنینی و عوام گرایی در عرصه تقنین تفاوت وجود دارد و نمی توان به بهانه منفی بودن عوام گرایی, نیازسنجی تقنینی را کنار گذاشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده، احمد، و حبیب نژاد، سیداحمد. (1398). نیازسنجی تقنینی؛ عنصری بایسته در قانونگذاری شایسته. دانش حقوق عمومی، 8(26 )، 25-46. SID. https://sid.ir/paper/402197/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده احمد، حبیب نژاد سیداحمد. نیازسنجی تقنینی؛ عنصری بایسته در قانونگذاری شایسته. دانش حقوق عمومی[Internet]. 1398؛8(26 ):25-46. Available from: https://sid.ir/paper/402197/fa

    IEEE: کپی

    احمد تقی زاده، و سیداحمد حبیب نژاد، “نیازسنجی تقنینی؛ عنصری بایسته در قانونگذاری شایسته،” دانش حقوق عمومی، vol. 8، no. 26 ، pp. 25–46، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/402197/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا