مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

552
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر مسابقه ارتقا بر افزایش بهره وری نیروی کار در بنگاه ها (نمونه موردی: شرکت کاله آمل)

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 79

چکیده

 یکی از ابزارهای رایج کارفرمایان برای ایجاد انگیزه در کارگران جهت تلاش بیشتر و برطرف کردن یادگیری نامتقارن تئوری مسابقه است که با ساختاربندی دستمزد به دنبال بررسی چگونگی تأثیر ساختار دستمزد و پاداش برای ایجاد انگیزه در نیروی کار به منظور افزایش عملکرد آنان است. هدف پژوهش حاضر استفاده از تئوری مسابقه برای ایجاد انگیزه در کارگران ایرانی و افزایش سطح فعالیت آنها برای ارتقای عملکرد بنگاه های کشور است. برای پاسخ گویی به سؤالات تحقیق از مدل مسابقه چندنفره (Multiperson Tournament) با در نظر گرفتن n کارگروn جایزه (پاداش) استفاده شد که در آن سطح تلاش معیاری از بهره وری و عملکرد نیروی کار فرض شده است. شیوه طراحی ساختار جایزه به گونه ای است که بعد از مشاهده میزان تولید کارگران, افراد با تلاش بیشتر با یک ضریبی جایزه بیشتر و افراد باقی مانده جایزه کمتری را دریافت می کنند. برای گردآوری داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه عملکرد طرح های متفاوتی از مسابقه ارتقا بر گروهی از کارکنان شرکت کاله در سال 1395 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اندازه مسابقه در صورت ثبات ساختارِ جایزه تأثیری بر تلاش نیروی کار نداشته است. همچنین ساختار جایزه نیز بر تلاش کارگران بی تأثیر است. بنابراین این دو روش (اندازه مسابقه و ساختار جایزه) نمی توانند به عنوان ابزاری برای ایجاد انگیزه در جهت افزایش عملکرد مورداستفاده قرار گیرند. از طرفی با توجه به وجود هزینه ثابت برای اجرای مسابقات, بنگاه ها مسابقه های بزرگ تر را ترجیح خواهند داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاردگر، راضیه، عبدلی، قهرمان، و دهقانی فیروزآبادی، محمدحسین. (1400). بررسی اثر مسابقه ارتقا بر افزایش بهره وری نیروی کار در بنگاه ها (نمونه موردی: شرکت کاله آمل). مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 15(2 (پیاپی 57) )، 51-79. SID. https://sid.ir/paper/403748/fa

    Vancouver: کپی

    کاردگر راضیه، عبدلی قهرمان، دهقانی فیروزآبادی محمدحسین. بررسی اثر مسابقه ارتقا بر افزایش بهره وری نیروی کار در بنگاه ها (نمونه موردی: شرکت کاله آمل). مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)[Internet]. 1400؛15(2 (پیاپی 57) ):51-79. Available from: https://sid.ir/paper/403748/fa

    IEEE: کپی

    راضیه کاردگر، قهرمان عبدلی، و محمدحسین دهقانی فیروزآبادی، “بررسی اثر مسابقه ارتقا بر افزایش بهره وری نیروی کار در بنگاه ها (نمونه موردی: شرکت کاله آمل)،” مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، vol. 15، no. 2 (پیاپی 57) ، pp. 51–79، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403748/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button