مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اقناع مخاطب در حدیقه سنایی با احتجاج به آیات و احادیث

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 112

چکیده

 عرفا برای اقناع و متقاعدسازی مخاطبان خود و همچنین برای انتقال و تشریح مفاهیم عرفانی, از شیوه های مختلف و امکانات زبانی و ادبی متعددی بهره برده اند. یکی از شیوه هایی که در اقناع مخاطب و هم سو کردن او با عقاید مطرح شده تأثیر شگرفی دارد, استفاده از اعتقادات مخاطب و توسل به عقاید خود ایشان است که به عنوان مهم ترین اصل از اصول ارتباطات اقناعی نیز مطرح شده است. لذا با توجه به این که مخاطبان عرفا مسلمانان بوده اند و آیات قرآنی و سخنان بزرگان دین جزء اعتقادات عمیق آنها محسوب می شده, طبیعی است که عرفا برای متقاعد ساختن مخاطبان خود, از حجّیت قرآن برای حجّیت بخشی به کلام خود بهره برده باشند. سنایی به عنوان نخستین کسی که به طور رسمی عرفان را وارد حوزه ی ادبیات کرد, با اشراف کامل به مقبولیّت قرآن و حدیث نزد مسلمانان, هر جا که لازم می بیند, در موضوعات مختلف دینی و اخلاقی از جمله: توحید حق تعالی, تنزیه, ستایش جایگاه حضرت علی(ع), نکوهش دنیاپرستی و. . . برای اثبات صحّت گفتار خود و جلب تأیید مخاطب, به آیات و احادیث متوسل می شود و از این طریق به راحتی کلام خود را برای مخاطب قابل پذیرش می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاکر، مینا. (1397). اقناع مخاطب در حدیقه سنایی با احتجاج به آیات و احادیث. تاریخ ادبیات (پژوهشنامه علوم انسانی)، 11(1 )، 83-112. SID. https://sid.ir/paper/404437/fa

    Vancouver: کپی

    شاکر مینا. اقناع مخاطب در حدیقه سنایی با احتجاج به آیات و احادیث. تاریخ ادبیات (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1397؛11(1 ):83-112. Available from: https://sid.ir/paper/404437/fa

    IEEE: کپی

    مینا شاکر، “اقناع مخاطب در حدیقه سنایی با احتجاج به آیات و احادیث،” تاریخ ادبیات (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 11، no. 1 ، pp. 83–112، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button