مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

487
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مبانی و اصول تربیتی نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 108

چکیده

 هدف این پژوهش تبیین نظریه ویتگنشتاین متاخر, یعنی نظریه بازی های زبانی, و استنباط دلالت های آن در زمینه مبانی و اصول تربیتی و تحلیل و نقد آن از دیدگاه علامه طباطبایی است. در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی, روش استنتاجی و تحلیل انتقادی استفاده شده است. برای این منظور پس از استخراج و استنباط مبانی و اصول نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین, نقد آن ها از دیدگاه علامه طباطبایی مطرح می شود. طبق یافته های این پژوهش, مفاهیم اصلی معرفت شناسی ویتگنشتاین شامل نظریه کاربردی معنا, اجتماعی بودن زبان و نفی زبان خصوصی, تاکید بر توصیف به جای تبیین, زمینه گرایی و نسبیت محوری است. در مقابل, علامه طباطبایی در بنیان های معرفت شناختی خود بر مبناگروی, یقینی بودن معرفت و بداهت آن و متعین بودن حقیقت اشاره می کند. با در نظر داشتن معرفت شناسی ویتگنشتاین, شاهد ضعف هایی هستیم که می توان آن ها را بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی نقد و بررسی کرد؛ از جمله تعین نداشتن معنا, ابتنای نظام معرفتی انسان بر نحوه زندگی او, نفی وجه کشفی معرفت, ماهیت اقتضایی بودن و نسبیت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اله ویسی، گه شین، خوشخویی، منصور، و سلحشوری، احمد. (1397). بررسی مبانی و اصول تربیتی نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی. هستی و شناخت، 5(1 (پیاپی 9) )، 83-108. SID. https://sid.ir/paper/404570/fa

    Vancouver: کپی

    اله ویسی گه شین، خوشخویی منصور، سلحشوری احمد. بررسی مبانی و اصول تربیتی نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی. هستی و شناخت[Internet]. 1397؛5(1 (پیاپی 9) ):83-108. Available from: https://sid.ir/paper/404570/fa

    IEEE: کپی

    گه شین اله ویسی، منصور خوشخویی، و احمد سلحشوری، “بررسی مبانی و اصول تربیتی نظریه بازی های زبانی ویتگنشتاین و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی،” هستی و شناخت، vol. 5، no. 1 (پیاپی 9) ، pp. 83–108، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404570/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button