مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

317
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

509
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خوانش پدیدارشناختی میشل آنری از پاتوس

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 100

چکیده

 سوال اصلی مقاله این است که پاتوس «pathos» چیست و چه ارتباطی می تواند با هنر داشته باشد؟ پاتوس یکی از مفاهیمی است که در اندیشه ارسطو, از اهمیت زیادی برخوردار است. تا جایی که در پژوهش های معاصر بر اهمیت پاتوس و نقش بنیادین آن در خوانش اندیشه ارسطو بسیار تاکید می شود. یکی از نخستین اندیشمندانی که در دوران معاصر به پاتوس توجه کرده هایدگر بوده است. پس از آن میشل آنری پدیدارشناس فرانسوی در نسبتی انتقادی با هیدگر متوجه پاتوس شده است و خاستگاه نظری این مقاله نیز ریشه در اندیشه های آنری درباره پاتوس دارد. میشل آنری, خوانشی انتقادی از هایدگر و هوسرل دارد و پدیدارشناسی خود را «پدیدارشناسی زندگی» می نامد. او معتقد است زندگی حقیقی نامریی است و معنی مخفی زندگی, به عنوان پاتوسی است که تنها می تواند در درون خود تجربه شود. به عقیده آنری, هنر به ویژه هنر انتزاعی توانسته این معنای نامریی را نشان دهد. او وظیفه هنر را نه افشای جهان بیرونی, بلکه بیان درونی پاتوس های زندگی می داند. همچنین او هنر را, راه نجات انسان از جهان بینی مدرن می داند. آنری ریشه «پاتوس» را از یونان می گیرد, اما معنایی که از آن برداشت می کند از تلقی مرسوم تاریخی اش متفاوت است. درنهایت, او پاتوس را درد و لذتی می داند که موجب رهایی و ارتقا می شود و آن را در مرکز زندگی انسان قرارمی دهد و در این راستا, خاستگاه هنر را در زندگی قرار می دهد و معتقد است برخی آثار هنری می توانند به خوبی آن را نشان دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بنویدی، فاطمه. (1399). خوانش پدیدارشناختی میشل آنری از پاتوس. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، 13(82/1 )، 83-100. SID. https://sid.ir/paper/405173/fa

    Vancouver: کپی

    بنویدی فاطمه. خوانش پدیدارشناختی میشل آنری از پاتوس. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1399؛13(82/1 ):83-100. Available from: https://sid.ir/paper/405173/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه بنویدی، “خوانش پدیدارشناختی میشل آنری از پاتوس،” شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 13، no. 82/1 ، pp. 83–100، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button