مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

186
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش «کارکرد» در شکل گیری سبک: یک بررسی تطبیقی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 128

چکیده

 یکی از مسائل تأثیرگذار در شکل گیری سبک یک اثر ادبی اهداف و کارکردهایی است که مؤلف برای اثر خود درنظردارد؛ برهمین­ اساس یک محتوای واحد, متناسب با اهداف و کارکردهای گوناگون, می تواند اساس تولید آثار ادبی کاملاً گوناگونی از نظر سبکی شود. پژوهش حاضر کوشیده است با مبنا قراردادن این اصل, دو کتاب کودک را که طرح داستانی و تصویرپردازی یکسان دارند, بررسی کند و با روش کیفی و رویکردی توصیفی-تحلیلی نشان دهد چگونه اهداف و کارکردهای مختلف, دو سبک کاملاً متفاوت را ایجاد کرده است. در این جستار داستان Ape Date اثر نورا گیدوس با داستان «آقای مونی خانم جونی» اثر ناصر کشاورز از منظر سبک شناسی مقایسه شده است. بررسی سبکی این دو اثر نشان می دهد, هرچند این دو کتاب محتوای یکسانی دارند, اهداف متفاوت مؤلفان آن ها سبک های کاملاً متفاوتی را شکل داده است. کتاب Ape Date اثری ادبی-آموزشی است که می کوشد تلفظ صحیح بعضی صامت ها و مصوت ها را به نوآموزان زبان انگلیسی بیاموزد. پدیدآورندگان این اثر یک «کتاب تصویری داستانی آسان خوان» تألیف کرده اند که تعداد کلمه­ ها در آن بسیار معدود و متناسب با اهداف آموزشی, کتاب و جمله­ ها بسیار ساده و کوتاه هستند؛ اما کتاب «آقای مونی خانم جونی» یک «داستان مصور» است که می کوشد با روایتی منظوم همراه با بیان جزئیات صحنه ها و کنش ها, کودک را به خود جذب کند و او را به شنیدن و خواندن چندباره و به ذهن سپاری داستان و بازگویی آن برانگیزد و از این طریق به «رشد ذهنی, تقویت حافظه و زبان آموزی» او یاری رساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی دیل، مصطفی. (1399). نقش «کارکرد» در شکل گیری سبک: یک بررسی تطبیقی. مطالعات ادبیات کودک، 11(1 (پیاپی 21) )، 107-128. SID. https://sid.ir/paper/405864/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی دیل مصطفی. نقش «کارکرد» در شکل گیری سبک: یک بررسی تطبیقی. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1399؛11(1 (پیاپی 21) ):107-128. Available from: https://sid.ir/paper/405864/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی رضایی دیل، “نقش «کارکرد» در شکل گیری سبک: یک بررسی تطبیقی،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 11، no. 1 (پیاپی 21) ، pp. 107–128، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405864/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button