مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

930
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

451
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه قصه «خیر و شر» در هفت پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایتمندی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 159

چکیده

 هدف این پژوهش, مقایسه ی قصه ی خیر و شر در هفت پیکر نظامی, با روایت بازنویسی شده ی آن در فرهنگ بختیاری از نظر روایتمندی است تا نشان داده شود با توجه به دیدگاه نیکولایوا درباره ی روایتمندی داستان های کودکان, روایت بازنویسی شده چه ویژگی هایی یافته و همچنین نوع نگرش به کودک و انتظارها از وی در فرهنگ بختیاری, چه تاثیری بر بازنویسی داشته است. براساس این, عناصر داستانی در این دو قصه مانند شروع, تعلیق, گره افکنی, پایان, شخصیت, زاویه ی دید, زمان و مکان بررسی شد. نتایج پژوهش, نشان می دهد بسیاری از عناصر داستان, تغییر داده شده است تا روایت بازنویسی شده, با فهم مخاطب کودک متناسب شود. همچنین نوع نگرش به کودکان در فرهنگ بختیاری, باعث تغییرهایی در قصه ی بازنویسی شده گردیده است. پذیرش از سوی خانواده و شیوه ی اعتماد به دیگران, ازجمله ارزش ها و هنجارهایی هستند که در فرهنگ بختیاری, کودکان باید بیاموزند و در قصه ی بازنویسی شده نیز بر آن ها تاکید شده است. نگرش منفی به خشونت, باعث شده است تا داستان پایان خوشی داشته باشد. نامناسب دانستن موضوع عشق برای کودکان, موجب شده تا این صحنه در قصه ی بازنویسی شده بسیار خلاصه روایت شود. اهمیت دادن به تجربه ی زیستی کودکان و اصل همذات پنداری, سبب شده است تا زمان و مکان داستان, به منطقه ی عشایری بختیاری تغییر داده و در سن و نقش شخصیت ها تغییرهایی ایجاد شود. با توجه به این مسیله که در فرهنگ بختیاری, کودکان باید در حل مشکلات زندگی نقش آفرین باشند, در روایت بختیاری, برخلاف نگرش جبرگرایانه در روایت نظامی, شخصیت ها نقش فعال تری یافته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظاهری عبده وند، ابراهیم. (1399). مقایسه قصه «خیر و شر» در هفت پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایتمندی. مطالعات ادبیات کودک، 11(1 (پیاپی 21) )، 129-159. SID. https://sid.ir/paper/405865/fa

    Vancouver: کپی

    ظاهری عبده وند ابراهیم. مقایسه قصه «خیر و شر» در هفت پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایتمندی. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1399؛11(1 (پیاپی 21) ):129-159. Available from: https://sid.ir/paper/405865/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم ظاهری عبده وند، “مقایسه قصه «خیر و شر» در هفت پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایتمندی،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 11، no. 1 (پیاپی 21) ، pp. 129–159، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405865/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button