مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استعاره مفهومی و مسئله زیادت وجود بر ماهیت در فلسفه اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 69

چکیده

 مبحث زیادت وجود بر ماهیت, نخستین بار در آثار فارابی پا به عرصه مباحث متافیزیکی نهاده و در فلسفه ابن سینا جایگاهی رفیع یافته است. تعبیر «عروض وجود بر ماهیت», که نخستین بار ابن سینا آن را برای تبیین این رابطه به کار برده است, فیلسوفان پس از وی را دچار ابهام هایی کرده و در این میان عده ای را بر آن داشته است تا وجود را عرضی خارجی تلقی کنند. در این تلقی از رابطه وجود و ماهیت که نویسندگان این مقاله آن را «استعاره ذهنی باربری» نامیده اند, این رابطه همچون سایر ترکیبات رایج در فلسفه ارسطویی, رابطه «موضوع» و «عرض» است. درمقابل, ناقدان این دیدگاه با توجه به محذوراتی که این نوع نگرش ایجاد می کند, قایل به «زیادت ذهنی وجود بر ماهیت» شده اند. براساس دیدگاه زیادت ذهنی, وجود معقول ثانی منطقی است و در خارج هیچ مصداقی ندارد, اما در اثر نوآوری های سهروردی در فلسفه, ملاصدرا نگرش دیگری را درخصوص وجود, و رابطه میان وجود و ماهیت بیان کرده است. ملاصدرا اوصافی را که سهروردی از طریق نور محسوس به نور حقیقی نگاشت کرده بود, به وجود نگاشت می کند؛ ازاین رو از دیدگاه او وجود و ماهیت به «حد و محدود» شبیه شده است و مجددا نظریه زیادت خارجی در قالب جدیدی مطرح می شود که در آن اشکالات زیادت خارجی مشایی مرتفع می شود. این قرایت جدید, که از استعاره ذهنی «وجود نور است» حاصل شده, در این تحقیق زیادت خارجی متافیزیکی نامیده شده است. پس بر این اساس می توان گفت سه قرایت تاریخی «زیادت خارجی وجود»(مشایی), «زیادت ذهنی وجود» و «زیادت خارجی متافیزیکی وجود», حاصل دو استعاره ذهنی درخصوص رابطه وجود و ماهیت است که نگارندگان مقاله, استعاره نخست را «استعاره باربری» نامیده اند, و استعاره دوم نیز در ادبیات فلسفی به «استعاره نور» مشهور شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مومنی، سیدعلی، ایمان پور، منصور، و اکبری، رضا. (1399). استعاره مفهومی و مسئله زیادت وجود بر ماهیت در فلسفه اسلامی. حکمت سینوی (مشکوه النور)، 24(63 )، 53-69. SID. https://sid.ir/paper/406708/fa

    Vancouver: کپی

    مومنی سیدعلی، ایمان پور منصور، اکبری رضا. استعاره مفهومی و مسئله زیادت وجود بر ماهیت در فلسفه اسلامی. حکمت سینوی (مشکوه النور)[Internet]. 1399؛24(63 ):53-69. Available from: https://sid.ir/paper/406708/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی مومنی، منصور ایمان پور، و رضا اکبری، “استعاره مفهومی و مسئله زیادت وجود بر ماهیت در فلسفه اسلامی،” حکمت سینوی (مشکوه النور)، vol. 24، no. 63 ، pp. 53–69، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button