مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

573
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات تلفظی کودکان3 تا 8 ساله ی فارسی زبان دارای تأخیر در گفتار: شهرستان بیرجند

صفحات

 صفحه شروع 213 | صفحه پایان 233

چکیده

 به طور کلی, اگر بخش کوچکی از توانایی های زبانی وگفتارِ افراد, دچار آسیب شود, زندگی اجتماعی آن ها تحتِ تأثیر قرار خواهدگرفت. این تأثیرپذیری در کودکانِ دارای اختلالِ تأخیر در گفتار, بیشتر است و دشواری های بسیاری را در بزرگسالی برای آن ها به وجود می آورد. بنابراین, نیاز به پژوهش در این زمینه بایسته به نظر می رسد. این مقاله, به بررسی ارتباط میان سن و جنسیت کودکان مبتلا به تأخیر در گفتار و میزان مشکلات تلفظی آن ها پرداخته است. روش پژوهش از نوع کمی است. جامعة آماری این پژوهش تعداد 50 کودک (در دسترس) دچارِ تأخیر در گفتار در مراکز گفتار درمانی در شهر بیرجند بودند که از میان آن ها, تعداد 20 کودک دختر و پسر به صورت نمونه گیری هدفمند (بر اساس سن و جنسیت آن ها) انتخاب گردیدند. سن کودکان بین 3 تا 8 سال بود و همه آن ها به «تأخیر در گفتار» دچار شده بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر, از آزمون آواشناختی (فونتیک) بهره گرفته شد. در مرحله نخست, ابتدا از آزمودنی ها, آزمون گرفته شد و سپس داده های گردآوری شده با نرم افزار اس. پی. اس. اس و با استفاده ازآزمون های آنالیز واریانس یک طرفه, همبستگی پیرسون و تی دو نمونه ای مستقل, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری مابین میزان اختلال در جایگاه های آغازین, میانی و پایانی واژه ها وجود ندارد. همچنین مابین سن و جنسیت فرد و میزان اختلال در گفتار ارتباط معناداری وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تقی زاده، الهه، فاروقی هندوالان، جلیل اله، و نویدی نیا، حسین. (1400). مشکلات تلفظی کودکان3 تا 8 ساله ی فارسی زبان دارای تأخیر در گفتار: شهرستان بیرجند. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 13(39 )، 213-233. SID. https://sid.ir/paper/408556/fa

    Vancouver: کپی

    تقی زاده الهه، فاروقی هندوالان جلیل اله، نویدی نیا حسین. مشکلات تلفظی کودکان3 تا 8 ساله ی فارسی زبان دارای تأخیر در گفتار: شهرستان بیرجند. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1400؛13(39 ):213-233. Available from: https://sid.ir/paper/408556/fa

    IEEE: کپی

    الهه تقی زاده، جلیل اله فاروقی هندوالان، و حسین نویدی نیا، “مشکلات تلفظی کودکان3 تا 8 ساله ی فارسی زبان دارای تأخیر در گفتار: شهرستان بیرجند،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 13، no. 39 ، pp. 213–233، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button