مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گریه در متون نظم عرفانی (سنایی، عطار و مولوی)

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 17

چکیده

 زمینه و هدف انواع سوزوگدازها, نیازها, دعاها, شادیها, غم ها و سوگها, مستقیم یا غیرمستقیم با گریه ارتباط دارند. حالات عرفانی قبض و بسط و تحیر و فنا که بررسی آنها یکی از دغدغه های ادیبان و جستجو گران حیطه ادبیات عرفانی است, همه در این مقال میگنجند؛ لذا شایسته است که این موضوع با تحقیق و بررسی بیشتری به انجام برسد و نه آنچه تا کنون فقط به برشمردن تعداد رقمی این ابیات مختص شده است. در مقاله حاضر ضمن برشمردن برخی از انواع مهم و قابل ذکر «گریستن» در جهان بینی سه شاعر جریانساز تصوف یعنی سنایی, عطار و مولانا, طبقه بندی و تحلیل و تشریح اشعار به گونه ای موجز ارایه شده است. به عبارت دیگر, این مقاله به تبیین این موضوع میپردازد که: طبقه بندی گریه در متون نظم عارفانه سنایی, عطار و مولوی به چه صورت است و تفاوتهای بارز تفکر و بینش معنوی آنها در این حیطه در کجاست؟ روش مطالعه این مقاله بر اساس روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. یافته ها: اندوه یا شادی آنگاه که مربوط به این دنیا بوده اند, در نزد این شعرا غم نما یا شادی نما تلقی میگردند و آنگاه که فرد از تعلقات زمان و مکان خود را رها کرد, گریه و خنده اش, قبض و بسطش, فرح و ملالش و غم و شادیش از جنس دیگری میشود. نتیجه گیری: تشویق به گریه در آثار سنایی بیشتر به زهدگرایی این شاعر باز میگردد؛ در عطار یکسره مربوط به فراق و دوری از معشوق اصلی است, درحالی که در آثار مولانا حال و زیست شاعر ورای خنده و گریه است و این گریه نزد مولانا مبارک حالتی از حالت تحیر و بیخویشی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جواهریان، حمید، و آذرپیوند، حسین. (1400). گریه در متون نظم عرفانی (سنایی, عطار و مولوی). سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(3 (پیاپی 61) )، 1-17. SID. https://sid.ir/paper/408867/fa

    Vancouver: کپی

    جواهریان حمید، آذرپیوند حسین. گریه در متون نظم عرفانی (سنایی, عطار و مولوی). سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(3 (پیاپی 61) ):1-17. Available from: https://sid.ir/paper/408867/fa

    IEEE: کپی

    حمید جواهریان، و حسین آذرپیوند، “گریه در متون نظم عرفانی (سنایی, عطار و مولوی)،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 61) ، pp. 1–17، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button