مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تصویرپردازی عقل در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 163

چکیده

 زمینه و هدف یکی از واژه هایی که بسامد قابل توجهی در دو اثر مهم عرفانی, حدیقه سنایی و مثنوی معنوی, دارد واژه عقل است. در واقع سنایی و مولوی سعی کرده اند با درهم آمیختن این اصطلاح عرفانی و فلسفی و دینی با زبان شاعرانه و هنرمندانه خویش, به تبیین و توصیف هرچه روشنتر و بهتر آن بپردازند. این پژوهش کوشیده است به مقایسه و تحلیل نحوه تصویرپردازی از انواع عقل در حدیقه سنایی و مثنوی معنوی بپردازد. پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که تصاویر هنری درمورد انواع عقل چه تفاوتی با یکدیگر دارند و در هر اثر دارای چه ویژگیهای مشترک یا متفاوتی هستند؟ در این راستا تصاویر شعری درمورد انواع عقل از منظر بلاغی در این دو اثر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند. روش مطالعه روش تحقیق در این مقاله, توصیفی-تحلیلی و روش تجزیه وتحلیل اطلاعات, اسنادی (کتابخانه ای) است. یافته ها: تصویرپردازی درمورد انواع عقل ازلحاظ ترتیب فراوانی در کاربرد تصاویر مجازی و آرایه های بلاغی از جمله تشبیه و استعاره اغلب مشابه است؛ اما مولانا با توجه به جایگاه علمی, فرهنگی و اجتماعی خود, هنگام سخن گفتن از عقل در مثنوی, نسبت به سنایی در حدیقه, کمتر از تصاویر شعری بهره برده است. نتیجه گیری: هر دو شاعر بیشترین تصویرپردازی را درمورد «عقل کل» به کار پرده اند, عقل ایمانی و عقل جزوی نیز در مراتب بعدی قرار دارند؛ چراکه در نظر ایشان عارف درطی گذراندن مراحل سیروسلوک عرفانی میتواند عقل جزوی خود را با استفاده از عقل ایمانی به عقل کلی پیوند بزند. همچنین در هر دو اثر حجم تصاویر مثبت و ممدوح درمورد عقل بیشتر از تصاویر منفی و مذموم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، سهراب، خالدیان، محمدعلی، و عباسپوراسفدن، حسنعلی. (1400). تصویرپردازی عقل در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(3 (پیاپی 61) )، 143-163. SID. https://sid.ir/paper/408870/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی سهراب، خالدیان محمدعلی، عباسپوراسفدن حسنعلی. تصویرپردازی عقل در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(3 (پیاپی 61) ):143-163. Available from: https://sid.ir/paper/408870/fa

    IEEE: کپی

    سهراب یوسفی، محمدعلی خالدیان، و حسنعلی عباسپوراسفدن، “تصویرپردازی عقل در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 3 (پیاپی 61) ، pp. 143–163، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408870/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button