مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

271
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

601
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

احساس در مؤلفه های موسیقایی غزلیات شمس با نگاهی به زیبایی شناسی پدیدارشناختی

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 211

چکیده

 پیشینه و اهداف: غزل یکی از پرخواننده ترین گونه های شعر فارسی است که بیانگر تجربیات و حال وهوای گوینده ی آن است. رهیافت به احساس شاعر از رهگذر این بیانیه یکی از اهداف خوانش چنین شعری است. چگونگی آشنایی با دنیای احساسی شاعر ازطریق غزل او موضوع این پژوهش است. روش مطالعه: پژوهش پیش رو مطالعه ای نظری و گردآوری اطلاعات در آن, از نوع کتابخانه ای است. نویسنده با معرفی روش زیبایی شناسانه ی رومن اینگاردن به بررسی غزلهای دیوان شمس مولانا جلال الدین پرداخته و بررسی سه غزل را برای نمونه موردنظر قرار است. یافته ها: شاعر غزلیات شمس اگرچه در دنیای حقیقی با شاعر مثنوی یکی است, احساس, جهان بینی و سخن او در این دو اثر از دو گونه ی کاملاً متمایز است. در مثنوی, مولانا معلمی صبور است که به بیان تعالیم خود با زبانی هرچه صریحتر میپردازد, اما در غزلیات جنس سخن او از نوع دیگری است. نتیجه گیری: بررسی زیبایی شناسانه ی غزلیات شمس نشان دهنده ی هماهنگی میان شعر و احساس شاعر آن است. مولانا در غزلیات شمس دیگر آن واعظی نیست که برای هدایت دیگران سخت تلاش میکند تا سخن خود را-به هر فن و هنر که میداند-جذاب و همه فهم کند. درواقع مولانا تنها برای بیان جهان بینی و شرح احساس و تجربه ی غریب و متفاوت خود لب به سخن میگشاید و اصلاً در بند این نیست که شعرش مورد تأیید یا حتی فهم دیگری قرار گیرد. شاعر این غزلیات به چنان حالی دست یافته که چاره ای جز گفتن ندارد. مولانا عالمی را دریافته که اگرچه با کلمات قابل شرح نیست, جز همین کلمات نیز ابزاری برای بیان آن در اختیار ندارد؛ پس از کلام پنجره ای به دنیای خود گشوده است, تا دیگری نیز بتواند – حتی اگر در حد یک چشم برهم زدن هم باشد-نظری به دنیای او بیفکند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هرسینی، فریما، و زمردی، حمیرا. (1400). احساس در مؤلفه های موسیقایی غزلیات شمس با نگاهی به زیبایی شناسی پدیدارشناختی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 14(4 (62 پیاپی) )، 197-211. SID. https://sid.ir/paper/409128/fa

    Vancouver: کپی

    هرسینی فریما، زمردی حمیرا. احساس در مؤلفه های موسیقایی غزلیات شمس با نگاهی به زیبایی شناسی پدیدارشناختی. سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)[Internet]. 1400؛14(4 (62 پیاپی) ):197-211. Available from: https://sid.ir/paper/409128/fa

    IEEE: کپی

    فریما هرسینی، و حمیرا زمردی، “احساس در مؤلفه های موسیقایی غزلیات شمس با نگاهی به زیبایی شناسی پدیدارشناختی،” سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، vol. 14، no. 4 (62 پیاپی) ، pp. 197–211، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409128/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button