مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,785
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم شناسی محیط در قرآن کریم و نقش تربیتی آن

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 62

چکیده

 هر فرد در محیط های گوناگونی قرار می گیرد و تربیت و شخصیت او از این محیط ها اثر می پذیرد. ازاین رو, این پژوهش, به تبیین نقش محیط در تربیت انسان پرداخته است. برای بیان نقش محیط در قرآن, از روش تحلیل محتوای کیفی متن استفاده شده است؛ به این نحو که پس از مشخص کردن واحدهای تحلیل, انواع محیط تقسیم بندی شدند و مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. طبق آیات به دست آمده, انواع مختلف محیط در دو مقوله اصلی دنیوی و غیر دنیوی تقسیم بندی شدند. محیط دنیوی شامل دو مقوله فرعی با عناوین محیط انسانی و محیط غیر انسانی است. محیط فردی و محیط جمعی شامل خانواده و جامعه, ذیل محیط انسانی و محیط مشهود شامل طبیعت و جغرافیا و محیط نا مشهود شامل ملایکه و شیطان, ذیل محیط غیر انسانی ارایه شدند. در این پژوهش, محیط غیردنیوی نیز در دو حیطه محیط برزخی و محیط اخروی تبیین شد. محیط فردی, خانواده, جامعه, مشهود و نامشهود می توانند زمینه ساز و آسیب زا باشند؛ اما محیط برزخی و اخروی در این پژوهش, تنها در حیطه محیط های زمینه ساز تربیت معرفی شدند. محیط فردی, محیطی است که فرد هر عملی را نسبت به خود, دیگران و خدا انجام دهد, اثر آن عمل در خود او مشخص خواهد شد. در محیط خانواده, پاکی و صالح بودن والدین و به خصوص مادر و سنخیت میان آن دو, از عوامل اثرگذار بر تربیت, در محیط جامعه نیز, قلمروهای مختلف اعم از اجتماعی, مذهبی, اقتصادی, فرهنگی, سیاسی و روابط انسانی و اثر آنها بر تربیت, تبیین شد. محیط مشهود بیان کرد که هر حیطه از زمین, اثر متفاوتی بر انسان دارد. همچنین ملایکه با یاری رساندن به انسان ها و دفع ضرر و بلاها از آنها و شیطان با وسوسه کردن انسان و دعوت او به سوی بدی و زشتی در تربیت انسان نقش دارند. در نتیجه نهایی این بحث, هر محیطی که فرد را به خدا نزدیک تر کند, برای تربیت, مناسب تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسکرپور، زهرا، نجفی، محمد، و نوروزی، رضاعلی. (1399). مفهوم شناسی محیط در قرآن کریم و نقش تربیتی آن. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 28 (دوره جدید)(47 )، 33-62. SID. https://sid.ir/paper/409316/fa

    Vancouver: کپی

    عسکرپور زهرا، نجفی محمد، نوروزی رضاعلی. مفهوم شناسی محیط در قرآن کریم و نقش تربیتی آن. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛28 (دوره جدید)(47 ):33-62. Available from: https://sid.ir/paper/409316/fa

    IEEE: کپی

    زهرا عسکرپور، محمد نجفی، و رضاعلی نوروزی، “مفهوم شناسی محیط در قرآن کریم و نقش تربیتی آن،” پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 28 (دوره جدید)، no. 47 ، pp. 33–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409316/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button