مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

273
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و تبیین مدل بلوغ سرمایه فکری در دانشگاه های ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 247 | صفحه پایان 260

چکیده

 هدف: هدف محققان در این پژوهش, تدوین و ارائه مدلی برای مدل بلوغ سرمایه فکری در دانشگاه های ایرانی بود. روش: روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد است و گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی, نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری با بهره مندی از تکنیکهای هدفمند و گلوله برفی است که بر مبنای آن, 29 مصاحبه با خبرگان صاحب صلاحیت صورت گرفت. یافته ها: دانشگاه ایرانی دارای میزانی از بلوغ یافتگی در خصوص سرمایه های فکری خود است. فشارهای محک زنی, تحول در اقتصاد دانشی, فشار محیط کسب و کار, ماموریت دانشگاه های نسل سوم و انگیزه های مدیریتی, انگیزه هایی اند که دانشگاه مبادرت به پیاده سازی و اجرای مدل بلوغ سرمایه فکری خود می کند. این مدل دارای 12 مولفه و پنج دامنه است. ابعاد ساختاری, هزینه های پیاده سازی, مدیریت عالی سازمان, جو سازمانی, ارزیابی, دانش و تجربه سازمانی و مقاومتهای درون سازمانی, متغیرهای اثرگذار بر روند پیاده سازی مدل اند و می توانند سبب تسهیل یا ممانعت از اجرای موفق آن شوند. در صورت پیاده سازی مدل می توان انتظار توسعه شبکه تحقیق و توسعه, افزایش کارایی نظام آموزشی و پژوهشی, توسعه ساختار و تجاری سازی دانش را داشت. نتیجه گیری: بلوغ در سرمایه های فکری به منزله الزامی مهم برای دانشگاه هاست که می تواند زمینه لازم را در راستای بهبود عملکرد متناسب با نیازهای محیطی ایجاد کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلمانی، داوود، پیران نژاد، علی، فرهنگی، علی اکبر، و ماندگاری، محمدعلی. (1398). تدوین و تبیین مدل بلوغ سرمایه فکری در دانشگاه های ایرانی. مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8(2 (18) )، 247-260. SID. https://sid.ir/paper/409328/fa

    Vancouver: کپی

    سلمانی داوود، پیران نژاد علی، فرهنگی علی اکبر، ماندگاری محمدعلی. تدوین و تبیین مدل بلوغ سرمایه فکری در دانشگاه های ایرانی. مدیریت در دانشگاه اسلامی[Internet]. 1398؛8(2 (18) ):247-260. Available from: https://sid.ir/paper/409328/fa

    IEEE: کپی

    داوود سلمانی، علی پیران نژاد، علی اکبر فرهنگی، و محمدعلی ماندگاری، “تدوین و تبیین مدل بلوغ سرمایه فکری در دانشگاه های ایرانی،” مدیریت در دانشگاه اسلامی، vol. 8، no. 2 (18) ، pp. 247–260، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409328/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button