مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول، اضطراب و اعتمادبه نفس دانشجویان افسری

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 161

چکیده

اضطراب و اعتمادبه نفس عواملی اند که عملکرد فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول, اضطراب و اعتمادبه نفس دانشجویان افسری بود. روش پژوهش نیمه تجربی بود. 45 دانشجوی افسری مرد در این پژوهش به طور داوطلبانه شرکت کردند و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. در پیش آزمون اضطراب, اعتمادبه نفس و همچنین سطح کورتیزول بزاقی در هر سه گروه اندازه گیری شد. دو گروه آزمایش, پروتکل مربوط را انجام دادند و سپس پس آزمون با توجه به پیش آزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی تاثیر معناداری بر اعتمادبه نفس, اضطراب و سطح کورتیزول بزاقی داشته است. همچنین بین گروه ها از لحاظ تاثیرپذیری تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P<). به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی می تواند راهبردی برای کاهش سطح کورتیزول بزاقی, اضطراب و بهبود اعتمادبه نفس در دانشجویان افسری باشد. ازاین رو به مسیولان و مدرسان در ارگان های نظامی پیشنهاد می شود که با برگزاری کارگاه ها و بهره گیری از این راهبردها به منظور بهبود اضطراب و اعتمادبه نفس و به تبع آن ارتقای عملکرد دانشجویان استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک نسب، فواد، زارعلی، محمدرضا، فکوریان، علی، و شربت زاده، رضا. (1400). مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول, اضطراب و اعتمادبه نفس دانشجویان افسری. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 13(2 )، 149-161. SID. https://sid.ir/paper/410164/fa

    Vancouver: کپی

    نیک نسب فواد، زارعلی محمدرضا، فکوریان علی، شربت زاده رضا. مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول, اضطراب و اعتمادبه نفس دانشجویان افسری. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1400؛13(2 ):149-161. Available from: https://sid.ir/paper/410164/fa

    IEEE: کپی

    فواد نیک نسب، محمدرضا زارعلی، علی فکوریان، و رضا شربت زاده، “مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول, اضطراب و اعتمادبه نفس دانشجویان افسری،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. 13، no. 2 ، pp. 149–161، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410164/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button