مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تطور توحید ذاتی در فلسفه اسلامی و عرفان نظری با رویکرد تحلیلی-تطبیقی

صفحات

 صفحه شروع 279 | صفحه پایان 304

چکیده

 پایه و اساس همه اصول و فروع آموزه های دینی اصل توحید است. در مورد حقیقت توحید آراء متعددی بیان شده است. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی-تطبیقی در صدد دست یابی به فهم صحیح مساله توحید با همه مراتب آن در عالم هستی است. از این رو اولا و بالذات به تحلیل توحید ذاتی در فلسفه اسلامی اعم از مشایی و صدرایی و عرفان نظری و تطبیق آنها با یکدیگر, و ثانیا به تبیین توحید صفاتی و افعالی پرداخته شده است. از نتایج این پژوهش آن است که واقعیت و حقیقت یک چیز است و تفاوت فلسفه و عرفان, در فهم واقعیت هستی است. در فلسفه اسلامی, اعم از مشایی و صدرایی, إسناد وجود به ماسوی الله را حقیقی دانسته و معتقد به توحید واجب الوجود در راس سلسله علل و وجود بوده و اینکه خداوند در عین بساطت, دارای همه کمالات وجودی به نحو اعلی و اتم است. در تبیین توحید افعالی, فلسفه مشایی راه کار علیت طولی, و فلسفه صدرایی, معد بودن موجودات را مطرح می نمایند؛ اما عرفا معتقد به توحید موجود هستند و اینکه موجود حقیقی یک چیز بوده و آن ذات حق تبارک وتعالی است, ضمن اینکه إسناد هستی به سایر اشیاء مجاز است و آنچه فلاسفه, توحید می نامند, تعینی از تعینات آن حقیقتی است که موضوع عرفان نظری است. همه اشیاء, مظاهر اسماء و صفات حق بوده و فاعلیت آنها در واقع مرآت و شیون فاعلیت خدای سبحان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رستمی، ابراهیم. (1400). تطور توحید ذاتی در فلسفه اسلامی و عرفان نظری با رویکرد تحلیلی-تطبیقی. پژوهش های مابعدالطبیعی، 2(3 )، 279-304. SID. https://sid.ir/paper/410654/fa

    Vancouver: کپی

    رستمی ابراهیم. تطور توحید ذاتی در فلسفه اسلامی و عرفان نظری با رویکرد تحلیلی-تطبیقی. پژوهش های مابعدالطبیعی[Internet]. 1400؛2(3 ):279-304. Available from: https://sid.ir/paper/410654/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم رستمی، “تطور توحید ذاتی در فلسفه اسلامی و عرفان نظری با رویکرد تحلیلی-تطبیقی،” پژوهش های مابعدالطبیعی، vol. 2، no. 3 ، pp. 279–304، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410654/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button