مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرین های دروس مقدمات طراحی معماری (نمونه موردی: دانشگاه تهران)

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 196

چکیده

 هدف این پژوهش, سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرین های دروس مقدمات طراحی معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. شیوه پژوهش, توصیفی-تحلیلی و پیمایشی به صورت عکاسی از روند برگزاری کلاس های دروس مذکور در آتلیه 5 و 6 و از نظر نتایج یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری 44 نفر از اساتید معماری دانشگاه های شهرهای تهران و تبریز می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. سوالات پرسشنامه به سه مؤلفه مفهوم هندسی, مفهوم خلاقیت و مفهوم فرم و فضا تقسیم شده و هر کدام از این مؤلفه ها دارای زیرمؤلفه هایی هستند که همان شاخصه های معماری ایرانی-اسلامی است. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه از شاخص لاوشه بین 10 متخصص استفاده شده و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0. 88 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده, از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج به دست امده نشان می دهد که شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی 4. 54% ضعیف, 86. 36% متوسط و 9. 1% خوب رتبه بندی گردید. به تفکیک, شاخصه های معماری ایرانی– اسلامی در طراحی تمرین های مقدمات طراحی معماری3, با میانگین 64. 94 بیشتر از دو درس مقدمات طراحی معماری2 با میانگین 49. 05 و مقدمات طراحی معماری1 با میانگین 39. 26 رعایت شده است. در نهایت می توان با اندکی تغییر در طراحی تمرینات ارائه شده توسط اساتید و گنجاندن شاخصه های با امتیاز کم مرتبط با هر کدام از سه درس مذکور, تمریناتی متناسب با شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی ارائه نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، الهام، ستاری ساربانقلی، حسن، محمدزاده، رحمت، و عزیب پر، افرا. (1399). سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرین های دروس مقدمات طراحی معماری (نمونه موردی: دانشگاه تهران). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 13(51 )، 163-196. SID. https://sid.ir/paper/411015/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی الهام، ستاری ساربانقلی حسن، محمدزاده رحمت، عزیب پر افرا. سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرین های دروس مقدمات طراحی معماری (نمونه موردی: دانشگاه تهران). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1399؛13(51 ):163-196. Available from: https://sid.ir/paper/411015/fa

    IEEE: کپی

    الهام کاظمی، حسن ستاری ساربانقلی، رحمت محمدزاده، و افرا عزیب پر، “سنجش و ارزیابی میزان استفاده از شاخصه های فرهنگ ایرانی-اسلامی در طراحی تمرین های دروس مقدمات طراحی معماری (نمونه موردی: دانشگاه تهران)،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 13، no. 51 ، pp. 163–196، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button