مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

418
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی، در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 59

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دارای نشانه های افسردگی, شهر تبریز در سال 1398 بودند, که اختلالات روان شناختی دیگر و مصرف داروهای ضدافسردگی نداشتند, که از بین آن ها 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه های طرحواره یانگ (فرم کوتاه, ویرایش سوم, 90 گویه ای) و امید بزرگسالان اسنایدر و همکاران (1991), برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. گروه آزمایش طی 16 جلسه تحت مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی قرار گرفتند و در این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکردند داده ها از طریق آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره در نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد که فرایند جلسات مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی منجر به کاهش میانگین نمرات بازده های شناختی در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (01/0P≤ ). با توجه به نتایج حاصل, می توان مطرح کرد که مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی اثر مثبت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چنگیزی، فرشته، آزموده، معصومه، لیوارجانی، شعله، و واحدی، شهرام. (1400). اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی, در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 14(53 )، 31-59. SID. https://sid.ir/paper/411160/fa

    Vancouver: کپی

    چنگیزی فرشته، آزموده معصومه، لیوارجانی شعله، واحدی شهرام. اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی, در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1400؛14(53 ):31-59. Available from: https://sid.ir/paper/411160/fa

    IEEE: کپی

    فرشته چنگیزی، معصومه آزموده، شعله لیوارجانی، و شهرام واحدی، “اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی, در دانش آموزان دارای نشانگان افسردگی،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 14، no. 53 ، pp. 31–59، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411160/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا