مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

330
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گفتمان انتقادی در داستان بچّه های قالیباف خانه هوشنگ مرادی کرمانی (براساس نظریه نورمن فرکلاف)

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 176

چکیده

 نظریه ی گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف, یکی از نظریّات مطرح در بررسی متون ادبی, به ویژه ادبیّات داستانی, در شناسایی تغییرات و تحولّات فرهنگی و اجتماعی جامعه است. فرکلاف از اندیشمندانی است که با هدف نقد جامعه ی سرمایه داری در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی, بر روی آثار ادبی تحقیق کرد و با تأکید بر وضعیّت رابطه ی قدرت و ایدئولوژی, به بررسی متون در سه سطح: توصیف, تفسیر و تبیین پرداخت. در این مقاله داستان «بچّه های قالیباف خانه» هوشنگ مرادی کرمانی براساس گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف به شیوه ی توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. مرادی کرمانی در این داستان بر مبنای رابطه ی قدرت ایدئولوژی و گفتمان مورد نظر فرکلاف, وضعیّت اسفناک استثمار انسانی کودکان و سلطه ی فرادستان بر فرودستان را روایت کرده است. در سطح توصیف با تکرار نام شخصیّت ها, واژگان خاص, شمول معنایی واژگان, آمیخته کردن زبان بومی و عامیانه و ادبی و زبان طنز با هم در بافتی نمادین, ایدئولوژی خود را بازگو کرده است. در سطح تفسیر, با ایجاد پیش فرض در موقعیّت مشابه و بافت بینامتنی و طنز موقعیّت, گفتمان طیف های مختلف قابل تفسیر است. در سطح تبیین, مهم ترین مسأله پدیده ی کودک آزاری, تضییع حقوق کودکان است که در کنار آن بحران های عاطفی, تقابل فقر و سرمایه داری, امید و ناامیدی, مبارزه و تسلیم, دینداری و بی دینی, فضای داستان را در طنزی تلخ و اندوه بار قرار داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، عزیزه، عباس زاده، خداویردی، و عدل پرور، لیلا. (1400). گفتمان انتقادی در داستان بچّه های قالیباف خانه هوشنگ مرادی کرمانی (براساس نظریه نورمن فرکلاف). مطالعات زبان فارسی (شفای دل)، 4(7 )، 157-176. SID. https://sid.ir/paper/411387/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی عزیزه، عباس زاده خداویردی، عدل پرور لیلا. گفتمان انتقادی در داستان بچّه های قالیباف خانه هوشنگ مرادی کرمانی (براساس نظریه نورمن فرکلاف). مطالعات زبان فارسی (شفای دل)[Internet]. 1400؛4(7 ):157-176. Available from: https://sid.ir/paper/411387/fa

    IEEE: کپی

    عزیزه نجفی، خداویردی عباس زاده، و لیلا عدل پرور، “گفتمان انتقادی در داستان بچّه های قالیباف خانه هوشنگ مرادی کرمانی (براساس نظریه نورمن فرکلاف)،” مطالعات زبان فارسی (شفای دل)، vol. 4، no. 7 ، pp. 157–176، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411387/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button