مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

348
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شاخص های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت، تعهد و محیط مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 33

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی شاخص های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت, تعهد و محیط مدرسه بود. بدین منظور 429 نفر دانش آموز (245 پسر و 187 دختر) از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان میبد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه جو مدرسه برادشو و همکاران(2014) پاسخ دادند. داده ها با روش تحلیل عاملی تأییدی و نرم افزار AMOS 24 و SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مدل سه بعدی مناسبی برای جو مدرسه وجود دارد که شامل سه بعد امنیت, تعهد و محیط مدرسه در 13 خرده مقیاس است که بعد امنیت شامل خرده مقیاس ادراک امنیت, قلدری / زورگویی و سوء مصرف مواد؛ بعد تعهد شامل خرده مقیاس های ارتباط معلم-دانش آموز, ارتباط دانش آموزان, درگیری تحصیلی, ارتباط با کل مدرسه, انصاف و برابری, درگیری والدین و بعد محیط مدرسه شامل خرده مقیاس های وظایف و نقش ها, پاکیزگی محیط مدرسه, حمایت عاطفی, اختلال و بی نظمی در مدرسه است. یافته های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مدل از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین ضرایب پایایی این 13 خرده مقیاس در حد 68/0 و 87/0 بدست آمد که این نشان-دهنده پایایی قابل قبول و مناسب این مقیاس است. با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که پرسشنامه جو مدرسه با تمرکز بر سه بعد امنیت, تعهد و محیط در جامعه ایرانی از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدم پور، عزت اله، حیدریانی، لیلا، و برزگربفرویی، مهدی. (1399). شاخص های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت, تعهد و محیط مدرسه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 13(50 )، 13-33. SID. https://sid.ir/paper/411852/fa

    Vancouver: کپی

    قدم پور عزت اله، حیدریانی لیلا، برزگربفرویی مهدی. شاخص های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت, تعهد و محیط مدرسه. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1399؛13(50 ):13-33. Available from: https://sid.ir/paper/411852/fa

    IEEE: کپی

    عزت اله قدم پور، لیلا حیدریانی، و مهدی برزگربفرویی، “شاخص های روان سنجی مقیاس جو مدارس متوسطه با تأکید بر امنیت, تعهد و محیط مدرسه،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 13، no. 50 ، pp. 13–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411852/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button