مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,080
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی برنامه ی کارورزی دانشگاه فرهنگیان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 98

چکیده

 رویکرد تاملی, رویکردی جدید در عرصه تربیت معلم به ویژه برنامه کارورزی است. در این رویکرد, کارورزی محل تمرین و تکرار تکنیک های آموخته شده نیست بلکه فرایندی برای شروع و توسعه قدرت تجزیه و تحلیل, ارتقای ظرفیت داوری و تامل دانشجومعلمان است. برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان, رویکردی تاملی دارد. هدف پژوهش حاضر, ارزیابی برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان از سه منظر منابع علمی و نظری حوزه تأمل, تجارب جهانی, و تجربه زیسته ذینفعان بود. این پژوهش از نظر هدف, کاربردی و به روش آمیخته انجام شد. برای ارزیابی برنامه کارورزی دانشگاه از این سه منظر, ابتدا با روش اسنادی, منابع علمی مربوط به تأمل بررسی و سپس به روش استنتاجی دلالت هایی که این منابع, برای کارورزی تأملی دارند جهت مقایسه و ارزیابی برنامه موجود, استخراج گردید. از سوی دیگر و در همین راستا, ویژگی های برنامه ی کارورزی چهار کشور سنگاپور, استرالیا, کانادا, و فنلاند که کارورزی تأملی دارند, به روش تطبیقی و با استفاده از الگوی چهار مرحله ای جورج بِردی, استخراج شد. علاوه بر ارزیابی برنامه از نظر رعایت معیارهای تأملی و با استفاده از دو منبع فوق, جهت ارزیابی عمیق تر, این برنامه از منظر ذینفعان نیز مورد بررسی قرار گرفت و تجارب زیسته آنان جهت شناسایی و کشف ادراکات آنان از کیفیت برنامه, با بهره گیری از روش پدیدارشناسی واکاوی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که برنامه کارورزی تأملی دانشگاه فرهنگیان, در برخی عناصر به ویژه, عنصر زمان, اهداف و انتظارات, محتوا, تنظیم نقش معلم راهنما, و عنصر ارزشیابی, دلالت های علمی را رعایت نکرده و با وجود داشتن رویکرد یکسان با چهار کشور مورد مطالعه, در برخی عناصر فاصله زیادی با آن ها دارد. علاوه بر این, واکاوی تجربه زیسته ذینفعان نیز وجود کاستی هایی را در این برنامه نشان داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی، صغری، احمدی، غلامعلی، مهرمحمدی، محمود، و امام جمعه، سیدمحمدرضا. (1400). ارزیابی برنامه ی کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 4(4 )، 63-98. SID. https://sid.ir/paper/412327/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی صغری، احمدی غلامعلی، مهرمحمدی محمود، امام جمعه سیدمحمدرضا. ارزیابی برنامه ی کارورزی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1400؛4(4 ):63-98. Available from: https://sid.ir/paper/412327/fa

    IEEE: کپی

    صغری ملکی، غلامعلی احمدی، محمود مهرمحمدی، و سیدمحمدرضا امام جمعه، “ارزیابی برنامه ی کارورزی دانشگاه فرهنگیان،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 4، no. 4 ، pp. 63–98، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412327/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button