مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

230
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 66

چکیده

 امام علی7 در نهج البلاغه با به کار گیری بهترین شیوه های بلاغت, مانند آرایه های بیانی (تشبیه, استعاره و کنایه) و بخش نخست موسیقی درونی کلام؛ یعنی صنایع لفظی و معنوی بدیعی, زیبایی خاصی را در بیان مقاصد خود پدید آورده است. این جستار مرتبط با بخش دوم موسیقی درونی کلام است و به بحث معنا شناسی آوا در گستره ی شناسایی و بررسی انواع مصوت و حروف و واژه در این خطبه می پردازد. تصویرپردازی شیوه ای است که نویسنده یا گوینده با استفاده از آن, مفاهیم ذهنی مورد نظر را به مخاطب منتقل می سازد و مانند تابلویی آن ها را دربرابر ذهن او مجسم می کند. این روش بیانی به فراوانی در نهج البلاغه کاربرد دارد. دقت و ظرافت در گزینش حروف و واژگان, اصوات و ریتم آن ها معنایی زیبا در کلام پدید می آورد. با توجه به آن چه گذشت, پژوهش حاضر بخش اول از موسیقی درونی (معنا شناسی آوا) و روش های به کارگیری حروف و واژگان در خطبه ی شقشقیه را که از خطبه های مشهور نهج البلاغه به شمار می رود و دربر دارنده ی مضامین سیاسی, اخلاقی, تاریخی و اعتقادی برجسته است, بررسی و واکاوی می نماید تا با روشن ساختن ذهن مخاطب خود گوشه ا ی از زیبایی های نهج البلاغه را از این منظر به تصویر بکشد. برآیند مقاله حکایت از آن دارد که در نهج البلاغه ارتباط و انسجام آوا ها با معانی به طور دقیق و به صورت منسجم قابل مشاهده می باشد و مجموعه ی اصوات و حروف و واژگان با معانی خود از تناسب و هماهنگی کامل برخوردار هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی بفرویی، سیدمحمد، و خالدی سردشتی، علی. (1399). بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان. مطالعات ادبی متون اسلامی، 5(4 (20 پیاپی) )، 49-66. SID. https://sid.ir/paper/412910/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی بفرویی سیدمحمد، خالدی سردشتی علی. بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان. مطالعات ادبی متون اسلامی[Internet]. 1399؛5(4 (20 پیاپی) ):49-66. Available from: https://sid.ir/paper/412910/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد موسوی بفرویی، و علی خالدی سردشتی، “بررسی آواشناسی خطبه شقشقیه و جایگاه آن در ارتباط معنایی حروف و واژگان،” مطالعات ادبی متون اسلامی، vol. 5، no. 4 (20 پیاپی) ، pp. 49–66، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412910/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button