Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

205
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کیفی چگونگی کنش میان استاد راهنما و دانشجو در فرآیند پژوهش (انجام پایان نامه): مطالعه موردی دانشگاه تهران

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 120

چکیده

 ادراک دانشجویان در خصوص فرآیند یاددهی-یادگیری و چگونگی کنش میان استاد و دانشجو, مسایل مختلفی از پیدا و پنهان فرهنگ دانشگاهی را روشن می کند. در این پژوهش به عوامل موثر بر چگونگی این کنش به ویژه در انتخاب استادراهنما از منظر دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران با رویکردی کیفی پرداخته شد. میدان تحقیق دانشگاه تهران بود و نمونه ها که به صورت هدفمند طبقه ای از دو دانشکده ی الف)مهندسی برق و کامپیوتر, ب)حقوق و علوم سیاسی انتخاب شدند, با 39دانشجوی کارشناسی ارشد به اشباع رسید؛ از این تعداد, 19نفر از اطلاع رسان ها, از دانشکده الف و 20نفر از آنان, از دانشکده ب بودند. ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. برای روایی از بازبینی توسط همکاران و بررسی توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد و داده های حاصل از مصاحبه ها با توجه به نظریه انتخاب گلاسر و با کدگذاری موضوعی تحلیل شد. نتایج نشان داد عوامل موثر بر انتخاب استاد راهنما, در هفت مقوله اصلی جای می گیرند: 1. تصوری که نسبت به پایان نامه و شرایط آموزشی دارند. 2. ادارکی که از طریق کانال های شناختی کسب می کنند. 3. تصوری که از توانایی ها و ویژگی های استاد راهنما دارند. 4. تصوری که نسبت به رشته تحصیلی خود دارند. 5. تصوری که نسبت به شرایط اقتصادی, فرهنگی, سیاسی کشور دارند. 6. ادراکی که تحت تاثیر رفتارهای اجتماعی دارند. 7. تصوری که نسبت به خودو آینده خود دارند. تحلیل پژوهشگران از این مقولات, وجود تفکر سیستمی, میان دانشجویان در انتخاب استاد راهنما است. برای ادراک دانشجویان از چگونگی کنش میان استاد و دانشجو ساختار ادراکی طراحی شد که مراحل مختلف این ساختار عبارتند از: 1. تعیین خواسته 2. تعیین مسیر 3. خود ارزیابی 4. انتخاب.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمشیدی، عطیه، دهقانی، مرضیه، و دورانی، کمال. (1399). تحلیل کیفی چگونگی کنش میان استاد راهنما و دانشجو در فرآیند پژوهش (انجام پایان نامه): مطالعه موردی دانشگاه تهران. اندیشه های نوین تربیتی، 16(1 )، 95-120. SID. https://sid.ir/paper/412943/fa

    Vancouver: کپی

    جمشیدی عطیه، دهقانی مرضیه، دورانی کمال. تحلیل کیفی چگونگی کنش میان استاد راهنما و دانشجو در فرآیند پژوهش (انجام پایان نامه): مطالعه موردی دانشگاه تهران. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1399؛16(1 ):95-120. Available from: https://sid.ir/paper/412943/fa

    IEEE: کپی

    عطیه جمشیدی، مرضیه دهقانی، و کمال دورانی، “تحلیل کیفی چگونگی کنش میان استاد راهنما و دانشجو در فرآیند پژوهش (انجام پایان نامه): مطالعه موردی دانشگاه تهران،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 16، no. 1 ، pp. 95–120، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412943/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا