مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

235
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

505
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلیدر دانشجویان دانشگاه گیلان

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 108

چکیده

 هدف تحقیق حاضر, بررسی رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی با لحاظ نقش میانجی تنیدگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه گیلان بود. جامعه مورد پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان بود (19953 نفر) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 376 نفر به دست آمد که با روش تصادفی ساده طبقه ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. جهت گردآوری داده ها, از پرسشنامه نگرش دینی خدایاری فرد و رحیمی نژاد (1388), پرسشنامه عملکرد تحصیلی درتاج (1382) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (دوران دانشجویی) Gadzella & Baloglu (2001) استفاده شد. تحلیل داده ها با روش مدل معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار Amos صورت گرفت. مدل مفهومی تحقیق به برازش تاییدی قرار گرفت و در ادامه ضرایب رگرسیونی استاندارد مدل تبیین شدند. یافته های پژوهش نشان داد نگرش دینی دارای اثر مستقیم مثبت 32/0 بر عملکرد تحصیلی و همچنین اثر غیرمستقیم مثبت به میزان 048/0 می باشد. بنابراین نگرش دینی علاوه بر تاثیر مثبتی که بر عملکرد تحصیلی دارد, از طریق کاهش تنیدگی تحصیلی, سبب بهبود این عملکرد در دانشجویان می گردد. بنابراین به مسیولان امر توصیه می شود که با اهتمام هرچه بیشتر به تقویت نگرش دینی دانشجویان, زمینه افزایش عملکرد تحصیلی و کاهش رخداد تنیدگی تحصیلی را فراهم آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدی، ابراهیم، فقیهی، علی نقی، مصدق، هادی، و انصاری، حسن. (1399). رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلیدر دانشجویان دانشگاه گیلان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(4 (17 پیاپی) )، 89-108. SID. https://sid.ir/paper/413052/fa

    Vancouver: کپی

    عابدی ابراهیم، فقیهی علی نقی، مصدق هادی، انصاری حسن. رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلیدر دانشجویان دانشگاه گیلان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛5(4 (17 پیاپی) ):89-108. Available from: https://sid.ir/paper/413052/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم عابدی، علی نقی فقیهی، هادی مصدق، و حسن انصاری، “رابطه نگرش دینی با عملکرد تحصیلی؛ نقش میانجی تنیدگی تحصیلیدر دانشجویان دانشگاه گیلان،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 5، no. 4 (17 پیاپی) ، pp. 89–108، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/413052/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button