مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

536
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مبانی، اهداف و اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار، احوال و اعمال در حکمت متعالیه

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 88

چکیده

 رسیدن به قرایت جدید و کامل تری از حکمت متعالیه در خصوص ارتباط میان مولفه های افکار, احوال و اعمال و چگونگی آن در پیامدهای الگوی تربیت دینی در آموزش وپرورش, هدف از نگارش این مقاله است. در نگاه رایج, افکار انسان بر احوال و احوال او بر اعمالش موثر است. چنین به نظر می رسد که در برداشت فوق که به صورت دیدگاهی غالب درآمده است, رابطه افکار, احوال و اعمال, یک جانبه و خطی است و پیامد آن, اهمیت دادن به کلاس های نظری و تاکید بر محتوای آموزشی برای تربیت دینی خواهد بود که تاکنون نتایج ارزنده ای به همراه نداشته است. این مقاله با این پرسش اصلی که "دیدگاه انسان شناختی صدرالدین شیرازی در خصوص رابطه میان افکار, احوال و اعمال, چه اشارات تربیتی درزمینه مبانی, اهداف و اصول تربیت دینی فراهم می نماید؟ ", نظر ملاصدرا را دراین باره بررسی نموده و در راستای تدوین الگوی تربیت دینی بر این اساس, برآمده است. دست آوردهای این پژوهش, حاکی از آن بوده است که صدرالمتالهین میان سه مولفه یادشده, معتقد به تاثیر و تاثر متقابل و هم سنگ است و به عبارت دیگر, قایل به دورهرمنوتیک میان سه مولفه افکار, احوال و اعمال است؛ بنابراین, در حکمت متعالیه, نه تنها نگاه خطی جایگاهی درخور ندارد, بلکه تاثیرات چند سویه مولفه ها و ارتقای وجود آدمی در این سیر رو به تزاید, مورد تاکید است. با توجه به چنین رویکردی, مبانی, اهداف و اصول تربیت دینی موردنظر ملاصدرا نیز به جای تربیت شناخت محور و یک سویه, بر تعلیم و تربیت چند سویه و چندجانبه نگر تاکید دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی محمدرفیع، محمدرضا، غفاری، ابوالفضل، مسعودی، جهانگیر، و ایمانی، محسن. (1399). مبانی, اهداف و اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار, احوال و اعمال در حکمت متعالیه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(4 (17 پیاپی) )، 57-88. SID. https://sid.ir/paper/414029/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی محمدرفیع محمدرضا، غفاری ابوالفضل، مسعودی جهانگیر، ایمانی محسن. مبانی, اهداف و اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار, احوال و اعمال در حکمت متعالیه. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛5(4 (17 پیاپی) ):57-88. Available from: https://sid.ir/paper/414029/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا حاجی محمدرفیع، ابوالفضل غفاری، جهانگیر مسعودی، و محسن ایمانی، “مبانی, اهداف و اصول تربیت دینی دانش آموزان مبتنی بر پذیرش دورهرمنوتیک میان افکار, احوال و اعمال در حکمت متعالیه،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 5، no. 4 (17 پیاپی) ، pp. 57–88، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414029/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button