مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

309
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

490
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 151

کلیدواژه

قصه ی حضرت لوط (ع) 

چکیده

قرآن کریم قصص را مایه ی عبرت برای خردمندان می داند و همین امر مطالعه و تحقیق در داستان های قرآنی را ضروری و لازم می سازد تا از این رهگذر بتوان به حقایق آن ها پی برد. اگر چه زبان اصلی قرآن, زبان دین و هدایت معنوی است؛ اما در کامل ترین وجه خود از شیوه ی داستان سرایی برای ابلاغ پیام خویش بهره برده است. صاحب نظران در گستره ی ادبیات داستانی به عناصری دست یافته اند که رعایت آن عناصر به داستان جذابیت و گیرایی می بخشد, قصه های قرآن دارای عناصر داستانی قصه های امروزی است, از جمله داستان حضرت لوط7 که به زندگی این پیامبر در دوازده سوره ی قرآن می پردازد. مقاله ی حاضر با استفاده از آثاری که تا کنون در زمینه قصه های قرآن نگارش یافته است, در دو بخش شیوه های قصه پردازی در قرآن (با رویکرد به اندیشه ها و دیدگاه ها و تقسیم بندی های مستقل ادیبان مسلمان؛ اما با الهام از شیوه های نوین تحلیل مؤلفه های داستان نویسی در جهان مدرن) و عناصر داستانی در این کتاب آسمانی بر پایه ی نقد ادبی معاصر و برگرفته از انواع روش های داستان نویسی رایج در غرب انجام پذیرفته تا ملاحظه شود قرآن در بیان قصه ها تا چه اندازه از شیوه های ادبی بهره جسته و چگونه زبان ادبیات را وسیله ای مناسب و شایسته در خدمت اهداف هدایتی و تربیتی خود قرار داده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فتاحی سده، فاطمه. (1399). بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم. مطالعات ادبی متون اسلامی، 5(3 (پیاپی 19) )، 135-151. SID. https://sid.ir/paper/414294/fa

    Vancouver: کپی

    فتاحی سده فاطمه. بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم. مطالعات ادبی متون اسلامی[Internet]. 1399؛5(3 (پیاپی 19) ):135-151. Available from: https://sid.ir/paper/414294/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه فتاحی سده، “بررسی شیوه های قصه پردازی وعناصر داستانی قصه حضرت لوط(علیه السلام) در قرآن کریم،” مطالعات ادبی متون اسلامی، vol. 5، no. 3 (پیاپی 19) ، pp. 135–151، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button