مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل رتبه بندی گروه های آموزشی و تعیین ضریب اهمیت عامل های مدل رتبه بندی به روش AHP؛ مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 111

چکیده

 گروه های آموزشی بارزترین بخش در ساختار تشکیلاتی دانشگاه ها هستند که موفقیت, پیشرفت و کارایی دانشگاه ها به عملکرد آنها وابسته است و لذا ضروری است که رتبه بندی دانشگاه ها از گروه های آموزشی دانشگاه ها آغاز شود. در این پژوهش براساس یک رویکرد آمیخته و در بخش کیفی از طریق مطالعات کتابخانه ای, تحلیل محتوای اسناد, مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان, متخصصان, مدیران نظام آموزش عالی و اعضای هییت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابتدا مدل مفهومی رتبه بندی تدوین و سپس به روش گروه کانونی مدل طراحی شده مورد اعتباریابی قرار گرفت. گروه آموزشی در این پژوهش به مثابه یک سیستم در نظر گرفته شده که عناصر آن عبارت است از: درونداد, فرآیند, برونداد و پیامد. بدین ترتیب, با بررسی و جمع بندی نتایج, چهار عامل درونداد با چهار ملاک اعضای هییت علمی, پذیرفته شدگان, فضا های کالبدی, امکانات و تجهیزات و مدیریت و راهبری با مجموعا 29 نشانگر, عامل فرآیند با سه ملاک یاددهی یادگیری, به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مجموعا با 16 نشانگر, عنصر برونداد با چهار مولفه انتشار مقاله و کتاب, انجام طرح های پژوهشی, ثبت اختراع, کسب جوایز و عضویت در مجامع علمی و زمان تحصیل و معدل دانش آموختگان با مجموعا 21 نشانگر و عامل پیامد با سه ملاک ادامه تحصیل دانش آموختگان, اشتغال و کارآفرینی دانش آموختگان و اثرگذاری علمی و تخصصی با 8 نشانگر برای رتبه بندی گروه های آموزشی حاصل و مدل مفهومی رتبه بندی گروه های آموزشی مشخص گردید. در انتهای این پژوهش با استفاده از جدول مقایسات زوجی, میزان اهمیت هر یک از عامل ها, ملاک ها و نشانگر ها به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تعیین و مدل عملیاتی رتبه بندی گروه های آموزشی حاصل شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفری فارفار، رحیم، ابوالقاسمی، محمود، فراستخواه، مقصود، و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1400). طراحی مدل رتبه بندی گروه های آموزشی و تعیین ضریب اهمیت عامل های مدل رتبه بندی به روش AHP؛ مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی ایران. راهبرد فرهنگ، 14(53 )، 81-111. SID. https://sid.ir/paper/414425/fa

    Vancouver: کپی

    صفری فارفار رحیم، ابوالقاسمی محمود، فراستخواه مقصود، نوه ابراهیم عبدالرحیم. طراحی مدل رتبه بندی گروه های آموزشی و تعیین ضریب اهمیت عامل های مدل رتبه بندی به روش AHP؛ مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی ایران. راهبرد فرهنگ[Internet]. 1400؛14(53 ):81-111. Available from: https://sid.ir/paper/414425/fa

    IEEE: کپی

    رحیم صفری فارفار، محمود ابوالقاسمی، مقصود فراستخواه، و عبدالرحیم نوه ابراهیم، “طراحی مدل رتبه بندی گروه های آموزشی و تعیین ضریب اهمیت عامل های مدل رتبه بندی به روش AHP؛ مورد مطالعه: دانشگاه های دولتی ایران،” راهبرد فرهنگ، vol. 14، no. 53 ، pp. 81–111، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button