مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

563
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل لزوم تغییر و همگرایی علوم دانشگاهی در ظهور تمدن نوین اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 89

چکیده

 مقاله حاضر به تحلیل رابطه علوم در مراکز علمی دانشگاهی در سطح دنیا می پردازد. دانشگاه به عنوان مرکز گسترش علوم نتوانسته است در خود و روح بشری همگرایی ایجاد نماید. شاهد این ناتوانی در ارتقاء جایگاه مادی و معنوی روح انسانی, عدم توانایی ساختار دانشگاهی در نیل به هدف واحد است؛ که آن ها را نسبت به هم واگرا می-نماید. عدم وجود جایگاه حکیم و علامه جامع العلوم, در خروجی دانشگاه ها, مساله جدی است که مراکز علمی بدان مبتلا هستند. مشهودترین اثر این موضوع, عدم پیشرفت متوازن (توسعه پایدار) در شاخه های مختلف کاربردی است. در این مقاله تاریخچه, نظرات موجود و تغییرات پارادایمی علوم, بررسی و با استدلال های مطرح شده, مختصات علم اسلامی و مسیری جدید برای نیل به همگرایی و توحید در دانشگاه ها برای بسترسازی ظهور تمدن اسلامی ضمن مقایسه با تمدن های غربی و شرقی جهان اسلام, تبیین شده است. همچنین به روش توصیفی به ارزشیابی مولفه ها و برآوردی از نظر خبرگان به همراه گردآوری نتایج تجربی اتفاقات و پیامدها پرداخته شده و نتیجه آن بهره مندی از رویکرد ایجاد پارادایم جدید در حرکت تمدنی جهان اسلام است. در ابتدا, با استفاده از جمع آوری داده ها, مفاهیم مرتبط با آسیب ها, چالش ها و موانع تمدن نوین اسلامی استخراج و سپس مدل مفهومی مبتکرانه پیشنهاد گردیده است. یافته های پژوهش نشان دادند یک تمدن پارادایم ساز و مبتنی بر اصول غیراقتباسی, می تواند در دانشگاه ها با تغییر رویکرد به اصول اساسی توحیدی در معنای عام, عملی و بین رشته ای, که مضمون اصلی دانشگاه اسلامی بوده و می تواند منجر به حکمت محوری در توسعه آموزش عالی و تمدن سازی گردد, محقق شود. برخلاف نگاه سکولار به دانش, یعنی علمی که در مصادیق, اثری از روابط دیگر علوم و الهیات نمی بیند, و جز انحراف در مسیر انسان نیست. دانشگاه ها می بایست با تغییر نگرش و سبک, نه تغییر ماهیت, به همگرایی برسند و از مسیر غیرالهی فاصله بگیرند. ایجاد این همگرایی علوم می تواند به پارادایم مبتنی بر تمدن اسلامی و ظهور تمدن نوین علمی منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی فر، امید. (1400). تحلیل لزوم تغییر و همگرایی علوم دانشگاهی در ظهور تمدن نوین اسلامی. علم و تمدن در اسلام، 2 (دوره جدید)(8 )، 69-89. SID. https://sid.ir/paper/414729/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی فر امید. تحلیل لزوم تغییر و همگرایی علوم دانشگاهی در ظهور تمدن نوین اسلامی. علم و تمدن در اسلام[Internet]. 1400؛2 (دوره جدید)(8 ):69-89. Available from: https://sid.ir/paper/414729/fa

    IEEE: کپی

    امید رضایی فر، “تحلیل لزوم تغییر و همگرایی علوم دانشگاهی در ظهور تمدن نوین اسلامی،” علم و تمدن در اسلام، vol. 2 (دوره جدید)، no. 8 ، pp. 69–89، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414729/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button