مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طنز به مثابه صدا: مطالعه جامعه شناختی گسترش صدای عمومی در اشعار طنز دوره مشروطه

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 88

چکیده

 اگر صدا را توانایی بازاندیشانه کنشگران برای ارایه روایت از زندگی خود و دیگران و انتخابی مهم برای اصلاح شرایط موجود در نظر بگیریم, در این صورت شعر طنز دوره مشروطه ازنظر شکل گیری صدای عمومی و ظهور و بروز یک قالب شعری انتقادی رو به سوی جامعه, منحصربه فرد است. اینکه چرا این قالب در چنین دوره ای امکان ظهور یافت موضوع بررسی این پژوهش است. در این مقاله, با مطالعه اشعار طنز چهار شاعر مطرح مشروطه (ایرج میرزا, عارف قزوینی, فرخی یزدی و ملک الشعرای بهار), ضمن تحلیل چگونگی بروز این صدا, بسترهای شکل گیری آن با استفاده از نظریه صدای آلبرت هیرشمن تحلیل شده است. عوامل موثر بر شکل گیری و گسترش صدای عمومی عبارت اند از: نارضایتی حاصل از مقایسه ایران با کشورهای مدرن, عدم سهولت فرصت خروج در عین ممکن بودن خروج, وجود احساس وفاداری ملی و احتمال تاثیر صدا به دلیل ضعف حاکمیت. درحالی که صدای عمومی دوره مشروطه در نقد فرهنگ عمومی, صریح و فاصله گذارانه است, این امر در نقد سیاست (شاه, اهالی سیاست و استعمار) تا حدی به صدای مورب نیل کرده است. طنز مشروطه فارغ از صحت محتوای آن, قالبی درخشان برای تجلی صدای افقی جمعی بوده که زمینه ساز شکل گیری هویت های سیاسی جمعی و بالطبع, صدای عمودی خطاب به صاحبان قدرت شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ایمانی خوشخو، محمدجواد، و ناجی، بهاره. (1399). طنز به مثابه صدا: مطالعه جامعه شناختی گسترش صدای عمومی در اشعار طنز دوره مشروطه. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 21(52 (مسلسل 84) )، 65-88. SID. https://sid.ir/paper/414838/fa

    Vancouver: کپی

    ایمانی خوشخو محمدجواد، ناجی بهاره. طنز به مثابه صدا: مطالعه جامعه شناختی گسترش صدای عمومی در اشعار طنز دوره مشروطه. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1399؛21(52 (مسلسل 84) ):65-88. Available from: https://sid.ir/paper/414838/fa

    IEEE: کپی

    محمدجواد ایمانی خوشخو، و بهاره ناجی، “طنز به مثابه صدا: مطالعه جامعه شناختی گسترش صدای عمومی در اشعار طنز دوره مشروطه،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 21، no. 52 (مسلسل 84) ، pp. 65–88، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/414838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button