مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

217
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تکوین نظریه انگیزه خدمت رسانی عمومی از منظر روش شناسی بنیادین

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 33

چکیده

 «انگیزه ی خدمت رسانی عمومی» از جمله نظریاتی است که طی دهه اخیر به واسطه ترجمه, در حوزه مطالعاتی «اداره ی امور عمومی» کشورمان مورد توجه قرار گرفته است. «جیمز پری» با 30 پژوهش انجام شده در کارنامه تحقیقاتی اش, در بازه زمانی نزدیک به سه دهه ی گذشته, شناخته شده ترین پژوهش گر در این حوزه است. نظریه پردازی او از این مفهوم تطورات متنوعی داشته است؛ او مفهوم «انگیزه ی خدمت رسانی عمومی» را ابتدا به معنای «زمینه ی یک فرد جهت پاسخ به انگیزه هایی که اصولًا یا منحصرًا ریشه در نهادها و سازمان های بخش عمومی دارد», تعریف کرد و سپس, آن را «جهت گیری یک فرد به سمت ارائه ی خدمات به مردم با هدفِ نیکی کردن به جامعه انسانی» دانست و در واقع, «انگیزه ی خدمت رسانی عمومی» را به افراد شاغل در بخش خصوصی نیز تعمیم داد. پری در سیر تطوّر نظریه ی خود, در آخرین پژوهش نظری, جهت شکل دهی به نظریه ی خویش, تحلیلی جامعه شناختی-روان شناختی از مفهوم انگیزش ارائه داده است. در این پژوهش, جهت تحقق مواجهه ای صحیح با این نظریه و درکی درست از مسئله آن, با استمداد از «روش شناسی بنیادین» و بر اساس مکتوبات منتشر شده توسط این نظریه پرداز و نیز با توجه به آنچه که پری, خود بدان تأکید داشته یا اشاره کرده, زمینه های معرفتی و غیرمعرفتی شکل دهنده نظریه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر آن است که مهم ترین زمینه های معرفتی و غیرمعرفتی این نظریه عبارتند از: نظریه ی «هویّت» استرایکر, افول اعتماد عمومی نسبت به دولت فدرال آمریکا, بحران بی صدا در خدمت رسانی کشوری دولت فدرال, گرایش مذهبی و مرام دموکرات مآبانه ی پری.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چیت سازیان، علیرضا، و کمال، عباسعلی. (1399). تکوین نظریه انگیزه خدمت رسانی عمومی از منظر روش شناسی بنیادین. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 3(2 )، 1-33. SID. https://sid.ir/paper/416390/fa

    Vancouver: کپی

    چیت سازیان علیرضا، کمال عباسعلی. تکوین نظریه انگیزه خدمت رسانی عمومی از منظر روش شناسی بنیادین. مطالعات مدیریت دولتی ایران[Internet]. 1399؛3(2 ):1-33. Available from: https://sid.ir/paper/416390/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا چیت سازیان، و عباسعلی کمال، “تکوین نظریه انگیزه خدمت رسانی عمومی از منظر روش شناسی بنیادین،” مطالعات مدیریت دولتی ایران، vol. 3، no. 2 ، pp. 1–33، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/416390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button