Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

647
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسنامه ای برای واژه ها

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 80

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 الگوهایی که تاکنون برای جمع آوری واژگان پایه مورد استفاده قرار گرفته معمولا بر پیکرههای واژگانی عظیم و بسامدشماری یا شم زبانی مجریان طرح متکی بوده است فهرستهای بسامدی بسیار تحت تاثیر منابعی قرار دارند که در تهیه فهرست به کار رفتهاند این فهرست ها پاسخ مناسبی برای نیازهای اساسی زیر فراهم نمیآورند:- آگاهی از سطح واژگان ورودی های هر پایه- تعیین واژه های مناسب هر پایه- میزان افزایش معقول واژه ها در هر بخش در این مقاله نگارنده بر آن است الگوی خود را برای شناسایی واژگان پایه معرفی کند برای این کار از دستآوردهای معناشناسی و رده شناسی زبان در زمینه حوزه های معنایی استفاده کرده و در طراحی این الگو کوشیده است از سویی مشکلات فهرست های پیشین را برطرف سازد و از سوی دیگر دو هدف قابلیت به کارگیری الگو در سراسر کشور و سهولت استفاده از آن و سهولت طبقه بندی و امکان بازنگری داده ها را فراهم آورد برای این منظور در مرحله اول پایه تحصیلی مرحله دوم منبع واژگان (دانش آموزان کتاب درسی کتاب غیر درسی و ) مرحله سوم نوع واژگان (دیداری شنیداری گفتاری خوانداری نوشتاری) مرحله چهارم حالت دستوری (اسم فعل صفت و ) و مرحله پنجم حوزه معنایی واژه (روابط خویشاوندی اسم خاص اعضای بدن ) را تعیین کرده است این شیوه نگرش به آموزش واژگان پایه و تفکیک واژه ها در مرحله سوم زمینه را برای تقویت متوازن مهارت های چهارگانه زبانی فراهم میآورد اما نکته ای درباره مرحله چهارم قابل ذکر است: تعداد صفت هایی که به صورت فعال از آنها استفاده می کنیم بسیار کم و محدود است به عبارت دیگر ذخیره واژگانی اقسام کلام ما رشد نامتوازنی دارد و این مسئله هنگام ترجمه واضح تر میشود معمولاً مترجمان در یافتن معادل درمی مانند و گناه به گردن زبان فارسی میافتد حال آنکه آموزش زبان فارسی مناسب نیست و واژگان به صورت متعادلی در اقسام کلام رشد نکرده است با استفاده از این الگو هر واژه شناسنامه ای پیدا میکند و به آسانی قابل بازیابی است مسئولان تهیه مواد آموزشی میتوانند با توجه به ملاکهای علاقه و دانش پیش زمینهای حوزه های معنایی مورد نظر خود را برای هر پایه انتخاب کنند و از میان اعضای این حوزه واژه های مورد نیاز را برگزینند به این ترتیب آموزش ساده تر میشود زیرا واژه ها در یک شبکه معنایی قرار میگیرند .  

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طیبی، اکبر. (1382). شناسنامه ای برای واژه ها. نوآوری های آموزشی، 2(4)، 65-80. SID. https://sid.ir/paper/418150/fa

    Vancouver: کپی

    طیبی اکبر. شناسنامه ای برای واژه ها. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1382؛2(4):65-80. Available from: https://sid.ir/paper/418150/fa

    IEEE: کپی

    اکبر طیبی، “شناسنامه ای برای واژه ها،” نوآوری های آموزشی، vol. 2، no. 4، pp. 65–80، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/418150/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا