مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,009
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شکل گیری نخستین نهاد آموزش خردسالان در ایران عصر اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 46

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 پیش سخن در دین اسلام که نخستین واژه طلیعه بعثت پیامبر گرامی آن (ص) با ((خواندن)) آغاز شده و (آموختن آنچه انسان نمی داند)، از ارزش های جماعت (ایمان آورندگان) به حساب آمده است، به درستی می توان دانش ودانش آموزی را از معیارهای برین آن به شمار آورد. در این آیین، اعتبار علم وشرافت علمی، وظیفه و تکلیف دانش اندوزی و پیوند بر دوام آموزش با پرورش و تعلیم با ترکیه، آموختن در هر زمان و در هر مکان، کوشش در نشر و گسترش دانش و فراهم آوردن شرایط ممتاز آموزش و پرورش برای همگان و احترام به معلمان و آموزشگران، ازهنجاری های نیکو وهدف های والای فرهنگی جامعه محسوب شده است. در این باره در تاریخ تمدن اسلام، پژوهشهای مفصل گوناگونی انجام گرفته ودر مجموع، شیوه ها و روش های آموزشی در پیوند مستقیم و کارا با عقایدی تحقق یافته که بر جامعه های نو مسلمان، خاصه ایران،  حاکمیت داشته است. بر طبق این اعتقادها، انسان حیات فردی و خانوادگی و اجتماعی خود را در پیوند با بی نهایت (=خدا) سامان می دهد و با ابتکارو خلاقیت و سازندگی های مستمر، به سوی آن مبدای هستی در حرکت است. تربیت چنین انسانی در جامعه ای پویا، هدف بنیادی اسلام و نهادهای آموزشی آن در سطوح مختلف بوده است. خانه و درسخانه و به مرور مکتب و مکتبخانه، به گونه نهادهای آموزش و پرورش خردسالان درایران عصر اسلامی، در پی (فتوحات) اولیه، حیات فرهنگی خود را به دست آورده، پس از تحولات بسیار، واپسین تکاپوی تاریخی خود را تاکنون نیز ادامه داده و با اینکه به صورت های گوناگون درسراسر جهان اسلام تبلور عملی داشته، به دلایل خاص تاریخی و فرهنگی، درسرزمین های ایرانی نشین از مقبولیت بیشتری بر خوردار بوده است. پیش از سازمان یابی کم و بیش رسمی نهاد ویژه آموزش کودکان و نوجوانان – یعنی مکتبخانه – تلاش هایی را مسلمانان در امرآموزش وپرورش انجام داده اند که در پی آن، نهاد یاد شده اجتماعی با نظام های گوناگون فرهنگی پدید آمده است. در این نوشتار، چگونگی این حرکت تاریخی – فرهنگی جامعه بررسی و شرایط اجتماعی تاسیس آن نهاد آموزشی – مردمی ممتاز، در شش سده اسلامی، روشن شده است ...

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تکمیل همایون، ناصر. (1381). شکل گیری نخستین نهاد آموزش خردسالان در ایران عصر اسلامی . جستارهای تاریخی (فرهنگ) (ویژه تاریخ)، 15(3 (مسلسل 43))، 33-46. SID. https://sid.ir/paper/420365/fa

    Vancouver: کپی

    تکمیل همایون ناصر. شکل گیری نخستین نهاد آموزش خردسالان در ایران عصر اسلامی . جستارهای تاریخی (فرهنگ) (ویژه تاریخ)[Internet]. 1381؛15(3 (مسلسل 43)):33-46. Available from: https://sid.ir/paper/420365/fa

    IEEE: کپی

    ناصر تکمیل همایون، “شکل گیری نخستین نهاد آموزش خردسالان در ایران عصر اسلامی ،” جستارهای تاریخی (فرهنگ) (ویژه تاریخ)، vol. 15، no. 3 (مسلسل 43)، pp. 33–46، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/420365/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button