مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,402
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از منظر تحلیل گفتمان

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 126

چکیده

 تحقیق حاضر تلاش می کند تا با بررسی تبلیغات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران, به تحلیل گفتمان این انتخابات بپردازد. در این تحقیق از نظریه گفتمان لاکلا و موفه در کنار نظریه گفتمان فرکلاف و از تحلیل گفتمان به عنوان روش تحقیق استفاده شد. در ابتدا تحلیلی از زمینه های گفتمانی برگزاری این انتخابات ارایه و پس از آن تبلیغات انتخاباتی هر نامزد به طور جداگانه بررسی شد. تحلیل گفتمان نشان داد که در گفتمان اصول گرایی نوعی تحول شکل گرفته است و در گفتمان اصلاح طلبی نیز گروه های مختلف بر حسب دیدگاه های سیاسی - اجتماعی خویش از یکدیگر جدا شده اند. در دوره اول "ولایت فقیه" دال مرکزی گفتمان احمدی نژاد و "دولت اسلامی", "توسعه اقتصادی اسلامی", "تهاجم فرهنگی", "عدالت اجتماعی" و "رشد سیاسی" دقایق این گفتمان را تشکیل می دادند. در گفتمان هاشمی رفسنجانی "کلیت نظام" دال مرکزی و "تحزب", "توسعه", "اعتدال گرایی" و "حفظ ثبات کشور" دقایق آن بودند. به همین ترتیب در گفتمان انتخاباتی مهدی کروبی "جمهوری اسلامی با قرایت امام خمینی" دال مرکزی و "توسعه همه جانبه", "دولت مقتدر", "عدالت اجتماعی" و "بهبود معیشت مردم" دقایق این گفتمان بودند. "دموکراسی" نقش دال مرکزی را در گفتمان معین ایفا می کرد و "قانون گرایی", "حقوق بشر", "تعامل با جهان" و "آزادی بیان" دقایق این گفتمان انتخاباتی لاریجانی از "دولت مدرن" به عنوان دال مرکزی و "کارآمدی", "عمل به توصیه های رهبری", "مبارزه با فساد و تبعیض" و "عدالت" بهعنوان دقایق آن تشکیل می شد. در مورد قالیباف علی رغم استفاده وی از تبلیغات مدرن و با جهت گیری مشخص, مفصل بندی خاصی مشاهده نشد. به همین ترتیب در تبلیغات انتخاباتی مهر علیزاده نیز مفصل بندی منسجمی در دال ها و نشانه ها, قابل استخراج نبود. در دور اول, در میان رقابت فشرده میان نامزدها, گفتمان احمدی نژاد مورد توجه بخشی از پایگاه ایدئولوژیک و نهادهای اصول گرا قرار گرفت و این مساله راهیابی او به دور دوم در کنار هاشمی رفسنجانی را ممکن ساخت. در دور دوم نیز قابلیت دسترسی بالاتر گفتمان احمدی نژاد و تا حدی گفتارهای انتخاباتی او در فضای دو قطبی که حاکم شده بود, منجر به پیروزی وی گشت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

تاجیک، محمدرضا، و روزخوش، محمد. (1387). بررسی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از منظر تحلیل گفتمان. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه خوارزمی)، 16(61)، 83-126. SID. https://sid.ir/paper/454620/fa

Vancouver: کپی

تاجیک محمدرضا، روزخوش محمد. بررسی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از منظر تحلیل گفتمان. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه خوارزمی)[Internet]. 1387؛16(61):83-126. Available from: https://sid.ir/paper/454620/fa

IEEE: کپی

محمدرضا تاجیک، و محمد روزخوش، “بررسی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از منظر تحلیل گفتمان،” مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه خوارزمی)، vol. 16، no. 61، pp. 83–126، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/454620/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button