Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

924
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

366
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی خردمندی دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه در فرآیند حل مساله و رابطه آن با باورهای معرفت شناسی

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 82

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی کیفیت دانش مرتبط با خردمندی دانشجویان و نقش آن در فرآیند حل مساله زندگی واقعی و همچنین بررسی سطح باورهای معرفت ‏شناسی آنها و ارتباط آن با خردمندی انجام شد. با استفاده از روش نمونه‏ گیری طبقه ‏ای 101 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند. داده‏ های مرتبط با خردمندی با استفاده از دستورالعمل ارزیابی عملکرد خردمندانه پارادایم برلین در قالب حل مساله و مصاحبه استاندارد شده و داده‏ های مرتبط با باورهای معرفت ‏شناسی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته قضاوت تاملی کینگ و کیچنر جمع ‏آوری شد. داده‏ های حاصل با استفاده از آزمون t گروه ‏های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ‏های پژوهش حاکی از آن است دانشجویان از لحاظ سطح دانش مرتبط با خردمندی از حد متوسط بسیار پایین ‏تر بوده‏ اند و میان دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد, در خردمندی تفاوت معنا‏داری وجود نداشت, اما میان دانشجویان گروه تحصیلی علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معنا‏داری مشاهده شد. از لحاظ سطح باورهای معرفت‏ شناسی دانشجویان بین دو سطح پیش تاملی و شبه تاملی قرار داشتند. میان دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه, از لحاظ قضاوت تاملی تفاوت معنا‏داری وجود نداشت, اما میان دانشجویان کارشناسی و دانشجویان کارشناسی ارشد تفاوت معنا‏داری وجود داشت. همبستگی بین خردمندی و باورهای معرفت ‏شناسی در حد نسبتا ضعیف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هاشمی، سهیلا. (1390). بررسی خردمندی دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه در فرآیند حل مساله و رابطه آن با باورهای معرفت شناسی. اندیشه های نوین تربیتی، 7(2)، 53-82. SID. https://sid.ir/paper/460475/fa

    Vancouver: کپی

    هاشمی سهیلا. بررسی خردمندی دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه در فرآیند حل مساله و رابطه آن با باورهای معرفت شناسی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1390؛7(2):53-82. Available from: https://sid.ir/paper/460475/fa

    IEEE: کپی

    سهیلا هاشمی، “بررسی خردمندی دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه در فرآیند حل مساله و رابطه آن با باورهای معرفت شناسی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 7، no. 2، pp. 53–82، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/460475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا