مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

207
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

امتناع تعریف حقیقی بر اساس مبانی وجودشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 64

چکیده

 تعریف حقیقی از منظر جمهور فلاسفه, ارائه ذاتیات ماهوی شی است. ارائه ذاتیات, متوقف بر شناخت فاعل شناسا نسبت به آن شی است. لذا در هر شناختی لازم است که متعلق شناخت و فاعل شناسا تبیین شوند. بر اساس مبانی نهایی ملاصدرا, متعلق شناخت, یک وجود ظلی منبسط است که واجد سه مرتبه مادی, مثالی و عقلی می باشد به گونه ای که مرتبه مادی و مثالی از اعراض و شئون مرتبه عقلی هستند. فاعل شناسا نیز به تناظر با عالم عینی, یک وجود بسیط و مجرد است که در عین بساطت, می تواند با حرکت اشتدادی دارای سه مرتبه حس, خیال و عقل گردد. فاعل شناسا در هر مرتبه از ظهور که قرار دارد, متعلق همان مرتبه از ظهور را درک می کند. از سوی دیگر, ارائه تعریف حقیقی, متوقف بر شناخت ذاتیات شی است و ذاتیات شی همان مرتبه عقلی شی است. لذا محال است که فاعل شناسا در مرتبه حس یا خیال باشد و بتواند ذاتیات شی را ادراک کند. همچنین, تعریف حقیقی در علم حصولی و ماهیات مطرح است, در حالی که علم حصولی در مرتبه عقل ممتنع است. بنابراین, بر اساس مبانی نهایی ملاصدرا, فاعل شناسا چه در مرتبه حس, خیال یا عقل باشد نمی تواند تعریف حقیقی یک شی را که همان مقومات ماهوی آن است, درک نماید. ادراک حقیقت شی صرفا براساس علم حضوری و به میزان مرتبه ادراکی فاعل شناسا که در تناظر با مرتبه وجودی اوست میسر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری، رضا، و راستیان، ابراهیم. (1392). امتناع تعریف حقیقی بر اساس مبانی وجودشناختی, انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا. پژوهش های هستی شناختی، 2(3)، 49-64. SID. https://sid.ir/paper/476435/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری رضا، راستیان ابراهیم. امتناع تعریف حقیقی بر اساس مبانی وجودشناختی, انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا. پژوهش های هستی شناختی[Internet]. 1392؛2(3):49-64. Available from: https://sid.ir/paper/476435/fa

    IEEE: کپی

    رضا اکبری، و ابراهیم راستیان، “امتناع تعریف حقیقی بر اساس مبانی وجودشناختی, انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا،” پژوهش های هستی شناختی، vol. 2، no. 3، pp. 49–64، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/476435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button