Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,934
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: بررسی حقوق انسان از دو دیدگاه غرب و اسلام (رابطه حق و تکلیف در اندیشه حقوقی اسلام) (عنوان عربی: دراسة لحقوق الإنسان فی النظریتین الغربیة والإسلامیة (الصلة بین الحق والتکلیف فی الفکر الحقوقی للإسلام))

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 50

کلیدواژه

شریعت گرا (کلیدواژه عربی: حقوق الإنسانQ2
التدین)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:مصادیق, خصوصیات, آثار و غایات حقوق انسان, جزء لاینفک اندیشه های فلسفی اعتقادی و مفروضات نظری بوده و مبنای حقوق انسان نیز بر آن برداشت ها و نگرش های نظری استوار می باشد. نگرش شریعت اسلامی به حقوق انسان, ضمن اعتنا به عقل برهانی و ابزارهای حسی و تجربی معرفت شناسی, به منبع لایزال وحیانی نیز اهتمام می ورزد و به لحاظ اینکه هدف دین و شریعت اسلامی, برآوردن منافع بزرگ بشریت و تامین مصالح اوست, لذا مابین «تکلیف مداری» و «حق مداری» در اسلام, وفاق کامل وجود داشته و همه دستورات آن جنبه «حق» و «آزادی» به خود می گیرد, در حالی که اتکای دیدگاه غرب گرا به تفکر اومانیستی, در تعیین نظام حقوق بشر و حقوق انسان, هیچ معنای حقیقی برای عنوان«حق» در ادعای «حق محوری» بر جای نگذاشته است و حقوق و آزادی های موجود در غرب, صوری یا سلبی هستند. این حقوق, در عین حال که امکاناتی نظری به انسان ارائه می دهند, اما وسایل و ابزارهای رسیدن به این حقوق و آزادی ها را در اختیار وی نمی گذارند.   چکیده عربی:إن مصادیق حقوق الإنسان وآثارها وغایاتها تعتبر جزءا لایتجزأ من الأفکار الفلسفیة - العقائدیة والفرضیات النظریة, وبالتالی فإن أصول حقوق الإنسان ترتکز علی تلک الاستنتاجات والرؤی والنظریات. أما الشریعة الإسلامیة بالنسبة إلی حقوق الإنسان, فهی تعیر أهمیة لمصدر الوحی الذی لاینفد, مع اهتمامها بالعقل البرهانی والوسائل الحسیة والتجریبیة للمعرفة, ونظرا لأن هدف الدین والشریعة الإسلامیة هو تلبیة المصالح العامة للبشر, لذلک نلاحظ فی هذه الشریعة انسجاما تاما بین (محوریة التکلیف) و (محوریة الحق) ونجد أن جمیع أوامرها تتمحور حول (الحق) و (الحریة). بینما نلاحظ أن الرؤیة الغربیة التی ترتکز علی الإنسانیة فی تحدید نظام حقوق الإنسان, لاتطرح معنی واقعیا لمفهوم (الحق) فی ادعائها (محوریة الحق), لذا فإن الحقوق والحریات الموجودة فی الغرب إما شکلیة وإما سلبیة, فالغربیون عندما یطرحون إمکانیات نظریة للإنسان لایهیؤون له السبل والوسائل اللازمة للوصول إلی هذه الحقوق والحریات.  

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسی زاده، ابراهیم. (1390). عنوان فارسی: بررسی حقوق انسان از دو دیدگاه غرب و اسلام (رابطه حق و تکلیف در اندیشه حقوقی اسلام) (عنوان عربی: دراسة لحقوق الإنسان فی النظریتین الغربیة والإسلامیة (الصلة بین الحق والتکلیف فی الفکر الحقوقی للإسلام)). حکومت اسلامی، 16(4 (پیاپی 62))، 33-50. SID. https://sid.ir/paper/479888/fa

    Vancouver: کپی

    موسی زاده ابراهیم. عنوان فارسی: بررسی حقوق انسان از دو دیدگاه غرب و اسلام (رابطه حق و تکلیف در اندیشه حقوقی اسلام) (عنوان عربی: دراسة لحقوق الإنسان فی النظریتین الغربیة والإسلامیة (الصلة بین الحق والتکلیف فی الفکر الحقوقی للإسلام)). حکومت اسلامی[Internet]. 1390؛16(4 (پیاپی 62)):33-50. Available from: https://sid.ir/paper/479888/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم موسی زاده، “عنوان فارسی: بررسی حقوق انسان از دو دیدگاه غرب و اسلام (رابطه حق و تکلیف در اندیشه حقوقی اسلام) (عنوان عربی: دراسة لحقوق الإنسان فی النظریتین الغربیة والإسلامیة (الصلة بین الحق والتکلیف فی الفکر الحقوقی للإسلام))،” حکومت اسلامی، vol. 16، no. 4 (پیاپی 62)، pp. 33–50، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/479888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا