مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,002
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل جامعه شناختی نظریه تعلیم و تربیت امیل دورکهایم

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 60

چکیده

 این مقاله در پی آن است تا به تحلیل و بررسی فعالیت های علمی دورکهایم در خصوص اهمیت دخالت دولت در حوزه برنامه ریزی های اخلاقی, دانش اجتماعی و جامعه شناسی برای ایجاد انسجام و توازن اجتماعی بپردازد. دورکهایم در فعالیت های علمی اش بیش از پیش در پی آن بود که دولت با دخالت اجتماعی در حوزه برنامه ریزی های اخلاقی, دانش اجتماعی و جامعه شناسی برای ایجاد انسجام و توازن اجتماعی به کار گرفته و پیاده کند. دورکهایم خود را پیشرویی می دانست که با پیروی از قوانین جامعه شناختی پوزیتیویستی به دنبال اصلاح جامعه است. او تصور می کرد که تعهدش به اصلاحات اجتماعی و اخلاقی از طریق بهبود ساختار و محتوای آموزش و پرورش در سمت و سوی خیر جامعه, او را به یک جامعه گرا (سوسیالیست) تبدیل کرده است. اما برعکس هدف اصلاحی که از آن سخن می گفت به اهداف محافظه کاری سنتی, یعنی وفاق اخلاقی و سلسله مراتب پایدار نزدیکتر بود. به باور او, پیشرفت باید به سمت نظم اجتماعی برود, نه به سوی رهایی افراد انسانی و این را وظیفه شیوه های تربیتی نوین می دید. دغدغه اصلی دورکهایم, بازسازی انسجام اجتماعی و وفاق اخلاقی در جهان صنعتی مدرن بود. نتایج حاصل از این پژوهش مبین این واقعیت است که امروزه نیازمند مطالعه ای مقایسه ای میان گرایشات جامعه محور و فرد محور و گزینش یک راه کارآمد برای تربیت نسل حاضر باشیم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نواح، عبدالرضا. (1390). تحلیل جامعه شناختی نظریه تعلیم و تربیت امیل دورکهایم. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6(1-2 (پیاپی 93-94))، 43-60. SID. https://sid.ir/paper/480738/fa

    Vancouver: کپی

    نواح عبدالرضا. تحلیل جامعه شناختی نظریه تعلیم و تربیت امیل دورکهایم. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1390؛6(1-2 (پیاپی 93-94)):43-60. Available from: https://sid.ir/paper/480738/fa

    IEEE: کپی

    عبدالرضا نواح، “تحلیل جامعه شناختی نظریه تعلیم و تربیت امیل دورکهایم،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6، no. 1-2 (پیاپی 93-94)، pp. 43–60، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/480738/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button