Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,661
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

939
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربست تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در مطالعه رفتارهای وندالیستی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 3 | صفحه پایان 30

چکیده

 این پژوهش, مبتنی بر روش پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسشنامه, بخش های انتخاب شده نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز را, برای تبیین رفتارهای وندالیستی مورد آزمون قرار داده است. نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز که با عنوان نظریه تقویت افتراقی شناخته شده, چهار عنصر مهم یعنی, همنشینی افتراقی, تعاریف افتراقی, تقویت افتراقی و الگوهای افتراقی را به عنوان عوامل یادگیری رفتار انحرافی مطرح کرده است. پژوهش حاضر تنها یک جنبه از این نظریه یعنی تقویت افتراقی را مورد بررسی و آزمون تجربی قرار می دهد. برای سنجش متغیر تقویت افتراقی شش بعد در نظر گرفته شد و سپس با در نظر گرفتن شش فرضیه, هر یک از این ابعاد بطور جداگانه بررسی شده است. حجم نمونه تحقیق 392 نفر می باشد که از میان دانش آموزان سوم دبیرستانی شهر یاسوج, به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب, انتخاب شده اند. همچنین, اعتبار سنجه های تحقیق با استفاده از روش اعتبار محتوی و اعتبار سازه و پایایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. تحلیل مبتنی بر رگرسیون چند متغیره, گویای آن است که از میان ابعاد متغیر تقویت افتراقی, چهار بعد عکس العمل, تشویق, پاداش و موازنه تقویت, معنادار بوده و دو بعد بازدارندگی و هزینه, معنادار نیستند. بعد تشویق قویترین پیش بینی کننده رفتارهای وندالیستی می باشد و در مرتبه دوم, بعد پاداش قرار دارد. همچنین, بعد هزینه نیز کمترین قدرت پیش بینی را در میان ابعاد شش گانه متغیر تقویت افتراقی داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علی وردی نیا، اکبر، و حیدری، حمید. (1391). کاربست تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در مطالعه رفتارهای وندالیستی دانش آموزان. مجله جامعه شناسی ایران، 13(1-2)، 3-30. SID. https://sid.ir/paper/482554/fa

    Vancouver: کپی

    علی وردی نیا اکبر، حیدری حمید. کاربست تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در مطالعه رفتارهای وندالیستی دانش آموزان. مجله جامعه شناسی ایران[Internet]. 1391؛13(1-2):3-30. Available from: https://sid.ir/paper/482554/fa

    IEEE: کپی

    اکبر علی وردی نیا، و حمید حیدری، “کاربست تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در مطالعه رفتارهای وندالیستی دانش آموزان،” مجله جامعه شناسی ایران، vol. 13، no. 1-2، pp. 3–30، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/482554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا