مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,301
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

918
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطح توانمندی شغلی مربیان پرورشی دوره ابتدایی و راهکارهای توسعه آن

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 178

چکیده

 هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سطح توانمندی شغلی مربیان پرورشی دوره ابتدایی شهر تهران و راهکارهای توسعه آن است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش را مدیران و مربیان پرورشی مدارس ابتدایی مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل می دهد. از میان مناطق فوق, پنج منطقه به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و سپس 311 مدیر مدرسه و 310 مربی پرورشی انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات را دو پرسشنامه سنجش توانمندی شغلی مربیان و راهکاری ارتقاء آن و پرسشنامه انطباق عملکرد مربیان با شرح وظایف شغلی آنان تشکیل می دهد که اولی توسط مربیان پرورشی و دومی توسط مدیران مدارس پاسخ داده شد. روایی ابزارها با کمک روایی محتوایی بر اساس دیدگاه متخصصان و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 0.96 و 0.93 برآورد گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های t, F و تحلیل عاملی تاییدی تجزیه و تحلیل شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که میانگین توانمندی شغلی مربیان 4.01 از 5 و در سطح بالایی قرار دارد. اگرچه, میانگین توانمندی شغلی مربیان زن بیشتر از مربیان مرد است, ولی تفاوت های مشاهده شده از لحاظ آماری معنی دار نیست. با این وجود, تفاوت های مشاهده شده بین میانگین توانمندی شغلی مربیان دارای تحصیلات و سوابق خدمتی مختلف معنی دار است. از میان راهکارهای مورد بررسی, اعتماد شغلی, افزایش حرمت اجتماعی و امنیت شغلی, تاثیر گذاری شغلی, تعیین دقیق اهداف, مسوولیت ها و اختیارات شغلی و شایستگی شغلی با کسب میانگین 4.35 و 4.31, 4.22, 4.22 و 4.20 از 5 به عنوان مهم ترین راهکارهای توسعه توانمندی شغلی مربیان ارزیابی شده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که راهکارهای توسعه توانمندی شغلی مربیان را می توان در قالب دو راهکار عمده روانشناختی و سازمانی دسته بندی نمود. بعلاوه, از دیدگاه مدیران مدارس, عملکرد مربیان پرورشی تا حد زیادی با شرح وظایف شغلی آنها انطباق دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معروفی، یحیی، یوسف زاده، محمدرضا، قبادی، محترم، و افشار، عبداله. (1392). بررسی سطح توانمندی شغلی مربیان پرورشی دوره ابتدایی و راهکارهای توسعه آن. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (دوره جدید)(3)، 163-178. SID. https://sid.ir/paper/484239/fa

    Vancouver: کپی

    معروفی یحیی، یوسف زاده محمدرضا، قبادی محترم، افشار عبداله. بررسی سطح توانمندی شغلی مربیان پرورشی دوره ابتدایی و راهکارهای توسعه آن. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)[Internet]. 1392؛20 (دوره جدید)(3):163-178. Available from: https://sid.ir/paper/484239/fa

    IEEE: کپی

    یحیی معروفی، محمدرضا یوسف زاده، محترم قبادی، و عبداله افشار، “بررسی سطح توانمندی شغلی مربیان پرورشی دوره ابتدایی و راهکارهای توسعه آن،” پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، vol. 20 (دوره جدید)، no. 3، pp. 163–178، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/484239/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button