مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

188
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی یک دانشجوی کره ای

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 172

چکیده

 در چند دهه اخیر, تحقیقات مرتبط با کشف فرایندهای درک نوشتاری (خواندن) در زبان های اول و دوم فراگیرندگان زبان با استفاده از روش برون فکنی اندیشه, سیری افزایشی را نشان می دهد. در مقاله حاضر, داده های بیانی یک دانشجوی کره ای را که بر اساس روش برون فکنی اندیشه به دست آمده است, تحلیل می کنیم تا بدین وسیله, الگوی خواندن او را از طریق راه کارهای مورد استفاده اش برای حل مشکلات هنگام خواندن متن تعیین کنیم. این تحقیق با استفاده از روش سطح یک گزارش های کلامی هم زمان در مدل اریکسون و سایمون (1993) انجام شده است. داده های بیانی شرکت کننده کره ای نشان می دهد که او هنگام تعامل با متن, برای مقابله با مشکلات درک متن, از راه کارهای استنباطی یا مربوط به فرایند مرتبه بالا تر درک و راه کارهای متنی یا مربوط به فرایند مرتبه پایین تر درک بهره گرفته است. فرایندهای مرتبه بالا تر درک به ترتیب فراوانی, در حوزه های فراشناختی, ارزیابی و استنباط قرار دارند. درباره فرایندهای مرتبه پایین تر درک, این دانشجو بیشتر, از راه کار رمزشکنی واژگانی استفاده کرده و بنابراین, مدل خواندن او از نوع تعاملی - استنباطی است. نتایج این پژوهش به درک بهتر تعامل فراگیرندگان زبان فارسی با متن, شناسایی حوزه های مشکل آفرین در این بخش و نیز طراحی روش های آموزشی مفید تر برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان کمک می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنسولی هزاره، بهزاد، و فضائلی، سیده مریم. (1392). واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی یک دانشجوی کره ای. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 5(9)، 143-172. SID. https://sid.ir/paper/487045/fa

    Vancouver: کپی

    قنسولی هزاره بهزاد، فضائلی سیده مریم. واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی یک دانشجوی کره ای. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1392؛5(9):143-172. Available from: https://sid.ir/paper/487045/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد قنسولی هزاره، و سیده مریم فضائلی، “واکاوی موردی فرایند درک نوشتاری در زبان فارسی یک دانشجوی کره ای،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 5، no. 9، pp. 143–172، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/487045/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button