مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

827
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آل احمد

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 64

چکیده

 مرد یا زن بودن, تصورات و پیش فرض هایی را به دنبال دارد که در فرهنگ هر جامعه ای تا حدودی متفاوت است. این تصورات, کلیشه های جنسیتی نامیده می شود که کمابیش در هر جامعه ای وجود دارد. بر اساس کلیشه های جنسیتی, زنان و مردان در جامعه دارای ویژگی های خاص, رفتار خاص و حالات روانی خاص هستند و قابلیت انجام وظایف و کارهایی را دارند که به صورت معمول با یکدیگر متفاوتند. کلیشه ها در درون فرهنگ جوامع و به همراه دیگر عناصر فرهنگی از طریق نهادهای های اجتماعی مانند خانواده, رسانه های گروهی, گروه همسالان و نظام آموزش در طی نسل های متمادی بازتولید می شوند. رسانه های همگانی در کنار خانواده و آموزش و پرورش, از جمله عوامل جامعه پذیر کردن افراد یک جامعه هستند. آنچه رسانه ها به نمایش می گذارند هم برگرفته از فرهنگ جامعه است و هم تاثیرگذار بر آن. در این میان کتاب یکی از رسانه های همگانی است که از طریق انعکاس هنجارها, ارزش ها و تفکرات موجود در جامعه, به بازتولید فرهنگ جامعه می پردازد. هدف از انجام این پژوهش, بررسی کلیشه های جنسیتی موجود در ادبیات داستانی آل احمد می باشد. بدین منظور تمام آثار داستانی آل احمد مورد بررسی قرار گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش, تحلیل محتوا می باشد. یافته ها نشان از وجود کلیشه های جنسیتی (پر حرفی, خرافاتی, هیجانی و انفعال برای زنان و پرخاشگری و عصبانیت و سلطه گر بودن برای مردان) در داستان های آل احمد بوده و در این میان کلیشه های زنانه برجسته تر و از نظر تعداد سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدحسن، و دشتی، منصوره. (1391). بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آل احمد. جهانی رسانه، 7(1 (پیاپی 13))، 27-64. SID. https://sid.ir/paper/488156/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدحسن، دشتی منصوره. بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آل احمد. جهانی رسانه[Internet]. 1391؛7(1 (پیاپی 13)):27-64. Available from: https://sid.ir/paper/488156/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسن حسینی، و منصوره دشتی، “بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه: مطالعه ادبیات داستانی آل احمد،” جهانی رسانه، vol. 7، no. 1 (پیاپی 13)، pp. 27–64، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/488156/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button