مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

185
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمان ها

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 144

کلیدواژه

فرایند تبدیل دانش (SECI)Q3

چکیده

 نظریه ایجاد دانش سازمانی با هدف نوآوری و خلق دانش در سازمان ها, دانش را به ضمنی و آشکار تقسیم می نماید و در یک فرایند چهار مرحله ای تبیین می کند که چگونه با استفاده از فرایند SECI می توان دانشی جدید در سازمان ایجاد کرد. این نظریه در فرایند تبدیل دانش از ضمنی به آشکار و بالعکس, مبتنی بر اندیشه های ایده آلیسم معرفتی می باشد. نگاه هستی شناسانه این نظریه نیز نومینالیستی بوده و حقیقت های عینی را وقعی نمی نهد. از سوی دیگر انسان در این نظریه موجودی فعال در عرصه فهم دانش معرفی شده و او را خالق اطلاعات قلمداد می نماید. این نظریه با استفاده از روش شناسی تفسیری, تحلیل گفتمانی و پساساختارگرایی در زمره نظریه های پست مدرن قرار می گیرد.در معرفت شناسی اسلامی ملاک صدق, مطابقت با واقع است؛ و معیار صدق نیز بر مبناگرایی استوار است؛ در هستی شناسی نیز, با پذیرش واقع گرایی, قایل به واقعیت نفس الامری برای محکی قضایا هستند. و انسان در اندیشه اسلامی کاشف اطلاعات و پدیده ها است و صرفا روابط بین پدیده ها را کشف می کند. روش شناسی اسلامی هر عاملی را در تبیین پدیده ها موثر نمی داند و هر گونه عامل درونی یا بیرونی را به صورت مطلق در تبیین نظریه دخالت نمی دهد؛ به عبارت دیگر, عواملی که موجب نسبی شدن پدیده ها و نظریه ها می شوند را فاقد اعتبار دانسته و در روش شناسی و تبیین پدیده ها آن ها را به بازی نمی گیرد.در نهایت با جایگزینی مبانی و روش شناسی اسلامی در مبانی نظریه, مشاهده خواهیم نمود که فرایند SECI که دانش را از ضمنی به آشکار و بالعکس تبدیل می کند تا دانش جدیدی در سازمان ایجاد شود, هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهد داد, زیرا با جایگزینی مبانی اسلامی: برخی از مراحل این فرایند با مشکل مواجه خواهند شد و فرایند مذکور دیگر قابلیت استمرار و گردش را ندارند تا بتواند دانش جدیدی را بیافریند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروپناه، عبدالحسین، و ابروش، رضا. (1391). بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمان ها. مدیریت فرهنگ سازمانی، 10(1 (پیاپی 25))، 115-144. SID. https://sid.ir/paper/489530/fa

    Vancouver: کپی

    خسروپناه عبدالحسین، ابروش رضا. بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمان ها. مدیریت فرهنگ سازمانی[Internet]. 1391؛10(1 (پیاپی 25)):115-144. Available from: https://sid.ir/paper/489530/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین خسروپناه، و رضا ابروش، “بررسی تطبیقی مبانی نظریه ایجاد دانش با استفاده از فرایند تبدیل دانش در سازمان ها،” مدیریت فرهنگ سازمانی، vol. 10، no. 1 (پیاپی 25)، pp. 115–144، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/489530/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button