مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه عالم ذربا مثل افلاطونی از منظر صدرالمتالهین

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 78

چکیده

 بنابر آیه 172 سوره اعراف معروف به آیه میثاق بشر قبل از حضور در عالم دنیا در موطنی مجرد و بسیط و سراسر شهودی, شاهد حقایق نابی بوده است که درپی این شهود, اقرار به ربوبیت پروردگارخویش نموده است. لیکن پس از هبوط در عالم ناسوت و تعلق گرفتن به بدن و حجاب طبیعت, این گوهر ناب را به فراموشخانه عالم دنیا سپرده است. نمود این مطلب را می توان در آثار افلاطون حکیم الهی یونان در بحث از «مثل» و «نظریه تذکر» یافت. سوالی که در اینجا مطرح است اینست که آیا می توان میان موطن میثاق (عالم ذر) و مثل افلاطونی که نقش مهمی در تبیین علم تفصیلی حق تعالی به ماسوی ایفا نموده است وجه ارتباطی یافت یا نه؟تحقیق حاضر که بشیوه توصیفی - تحلیلی, دیدگاه ملاصدرا بنیانگذار حکمت متعالیه را مورد مداقه و واکاوی قرار داده, در پی یافتن پاسخ ایشان به سوال فوق است. طبق نظر او, نحوه حضور انسان در آن موطن, حضور نفس (روح) قبل از تعلقش به بدن در عالم عقول یا عالم علم الهی بوده, که از وحدت عقلی برخوردار و دارای همه کثرات نفوس جزئی بنحو اجمال و بسیط در این مرتبه از هستی خود می باشد.لذا بعقیده ملاصدرا, عالم ذر, صقع ربوبی (عالم علم الهی) است و بر همین اساس نظریه تذکر را توجیه نموده و موطن میثاق را همان مثل افلاطونی میداند. لازم به ذکر است که ملاصدرا نظریه مثل افلاطونی را ابتدا مبتنی بر مبانی فلسفی خود (بویژه سه اصل: اصالت, وحدت وتشکیک وجود) تبیین و استوار نموده, سپس آن را بعنوان مصداق عالم ذر با شرح و توضیحی که در مقاله خواهد آمد, پذیرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساجدی، علی محمد، و سلیمانی، مریم. (1393). بررسی رابطه عالم ذربا مثل افلاطونی از منظر صدرالمتالهین. خردنامه صدرا، -(75)، 61-78. SID. https://sid.ir/paper/491708/fa

    Vancouver: کپی

    ساجدی علی محمد، سلیمانی مریم. بررسی رابطه عالم ذربا مثل افلاطونی از منظر صدرالمتالهین. خردنامه صدرا[Internet]. 1393؛-(75):61-78. Available from: https://sid.ir/paper/491708/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد ساجدی، و مریم سلیمانی، “بررسی رابطه عالم ذربا مثل افلاطونی از منظر صدرالمتالهین،” خردنامه صدرا، vol. -، no. 75، pp. 61–78، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/491708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button