مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

173
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نظریه «توحید وجود» (ذوق التاله) از منظر جلال الدین دوانی متقدم و متاخر

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 39

چکیده

جلال الدین دوانی بنابر اکثر آثار به جای مانده از او دارای مشربی اشعری بوده است و گرایش به اصالت ماهیت در آثارش فراوان دیده می شود. وی در رسائل و کتاب های خویش با این دیدگاه به تبیین نظریه «ذوق التاله» خود پرداخته است و به وحدت وجود در حق و کثرت ماهیات منسوب به حق قائل شده است. او به نوعی سعی دارد, علاوه بر حفظ مواضع اشعری خویش, از دیدگاه عرفا در مساله «صدور کثیر از واحد» تفسیری اشعری بیان کند. اما وی در طی یک انقلاب درونی و یک مبشره علوی از مواضع پیشین خود دست کشیده است و با نگارش رساله «الزوراء» روی به سوی اهل عرفان و معرفت می گرداند. وی در این رساله وجود را منحصر در حق می داند و صراحتا اشاره می کند که معلول به اعتبار ذات خود معدوم و بلکه ممتنع است و فقط در نسبت با علت است که موجود خوانده می شود. با تامل در این رساله روشن می شود که برداشت رایج از نظریه ذوق التاله مبنی بر اصالت وجود در حق و اصالت ماهیت در ممکنات, برداشتی بدون توجه به منویات دوانی متاخر (دوانی به روایت الزوراء) است. همچنین, روشن می گردد که مراد وی از نسبت و اضافه, اضافه اشراقی است و در واقع معلول عین نسبت و اضافه به علت است. وی صراحتا از تجلی دم زده, غیر حق را از شوون و اطوار حق دانسته است و بیان می دارد که این وجود حق است که در ممکنات به ظهور رسیده است و در نتیجه به اندیشه عرفا و علی الخصوص محی الدین ابن عربی نزدیک می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی، حسن، و ورزدار، کرامت. (1394). بررسی نظریه «توحید وجود» (ذوق التاله) از منظر جلال الدین دوانی متقدم و متاخر. پژوهش های هستی شناختی، 4(7)، 23-39. SID. https://sid.ir/paper/499166/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی حسن، ورزدار کرامت. بررسی نظریه «توحید وجود» (ذوق التاله) از منظر جلال الدین دوانی متقدم و متاخر. پژوهش های هستی شناختی[Internet]. 1394؛4(7):23-39. Available from: https://sid.ir/paper/499166/fa

    IEEE: کپی

    حسن ابراهیمی، و کرامت ورزدار، “بررسی نظریه «توحید وجود» (ذوق التاله) از منظر جلال الدین دوانی متقدم و متاخر،” پژوهش های هستی شناختی، vol. 4، no. 7، pp. 23–39، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/499166/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button