مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرا تحلیل اثربخشی روش های تدریس فعال در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی: یک مطالعه مرور ساختاریافته

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 103

چکیده

 آموزش از اساسی ترین نیازهای بشر است. بدون آموزش, هیچ جامعه ای نمی تواند به بقای خود ادامه دهد, در برنامه های درسی جدید و روش های آموزش آن, تاکید اساسی بر روش هایی است که در آن دانش آموز نقش فعالی دارد. در این روش ها, نقش اصلی در فرآیند یادگیری بر عهده دانش آموز است, بنابراین پژوهش حاضر باهدف بهره گیری از یکی از شیوه های مرور ساختاریافته, تحت عنوان «فرا تحلیل», به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش های انجام شده در کشور ایران, پیرامون میزان اثربخشی روش های تدریس فعال در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی انجام شده است. بدین منظور, تعداد 49 پژوهش انجام یافته در میزان اثربخشی روش های تدریس فعال گردآوری و از میان آن ها تعداد 46 پژوهش که قابلیت بررسی به روش تابان را داشت, برای فرا تحلیل انتخاب شد. پژوهش ها بر اساس این فهرست که شامل مولفه های روش شناختی تحقیق مانند پرسش ها, فرضیه ها, اهداف, جامعه آماری, نمونه گیری, روش پژوهش, روش آماری, روایی و پایایی پرسشنامه ها است, برای فرا تحلیل انتخاب شدند.نتایج پژوهش حاضر با بهره گیری از روش ترکیب اندازه اثر با رهیافت «d کوهن» نشان داد که روش های تدریس فعال نسبت بهروش های تدریس متداول (سخنرانی), عملکرد تحصیلی دانش آموزان را به اندازه 88/0 واحد انحراف معیار بهبود می بخشد. همچنین یافته های جانبی تحقیق نشان داد حجم کلاس یادگیری به عنوان متغیر تعدیل کننده, اثربخشی روش های تدریس فعال را در عملکرد دانش آموزان ایرانی تحت تاثیر قرار می دهد و بیانگر این نکته است که هر چه حجم کلاس کم باشد میزان اثربخشی روش های تدریس فعال بیشتر می شود. از این مطالعه می توان درزمینهٔ طرح ریزی برنامه های آموزش دانش آموزان و یادگیری موثر آنان بهره جست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادقی دیزج، الناز، حسینی نسب، سیدداوود، عسگریان، فریبا، شیرعلی پور، اصغر، و مقصودی، محمدرضا. (1394). فرا تحلیل اثربخشی روش های تدریس فعال در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی: یک مطالعه مرور ساختاریافته. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 11(35)، 79-103. SID. https://sid.ir/paper/499942/fa

    Vancouver: کپی

    صادقی دیزج الناز، حسینی نسب سیدداوود، عسگریان فریبا، شیرعلی پور اصغر، مقصودی محمدرضا. فرا تحلیل اثربخشی روش های تدریس فعال در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی: یک مطالعه مرور ساختاریافته. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1394؛11(35):79-103. Available from: https://sid.ir/paper/499942/fa

    IEEE: کپی

    الناز صادقی دیزج، سیدداوود حسینی نسب، فریبا عسگریان، اصغر شیرعلی پور، و محمدرضا مقصودی، “فرا تحلیل اثربخشی روش های تدریس فعال در عملکرد تحصیلی دانش آموزان ایرانی: یک مطالعه مرور ساختاریافته،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 11، no. 35، pp. 79–103، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/499942/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button