مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,121
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الزامات اقتصادی مدیریت منابع آب

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 56

چکیده

 نماگرهای وضعیت منابع و مصارف آب در کشور بیانگر عدم تعادل بین عرضه و تقاضای آن است. سیگنال دهی نامناسب قیمت آب از ناکارایی بازار آب حکایت دارد. مطابق با ادبیات علم اقتصاد, ارزش گذاری نادقیق و عدم تبیین حقوق مالکیت آب از جمله مهم ترین عوامل پایین بودن کارایی بازار آب به حساب می آید. قیمت های پایین, حساسیت کم تقاضای آب نسبت به قیمت و نبود نهاده های جانشین منابع آبی مجموعه عواملی است که منجر به برداشت بی رویه از منابع آب در بخش های مصرفی, صنعتی و کشاورزی شده است. در این راستا بررسی ها حاکی از آن است که قیمت گذاری منابع آبی در ایران عمدتا مبتنی بر روش حسابداری بوده در صورتی که مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که رویکرد قیمت گذاری آب در کشورهای توسعه یافته, نه تنها هزینه نهایی آب را در نظر می گیرد, بلکه در محاسبه قیمت آب به پارامترهایی دیگری که عمدتا متاثر از ارزش ذاتی آب نظیر ارزش میراثی و وجودی است, توجه ویژه دارند. مقاله حاضر با عطف توجه به مفاهیم ارزش, هزینه و قیمت گذاری آب بر اساس اصول اقتصادی, به تبیین ادبیات بازاریابی و قیمت گذاری دقیق منابع آب به عنوان دو استراتژی مهم اقتصاددانان در مدیریت منابع آب می پردازد. نتایج پژوهش حاضر بر تبیین دقیق حقوق مالکیت جهت ایجاد بازاریابی منابع آبی و احتساب پارامترهای مهم در قیمت گذاری مدرن منابع آبی در کشورهای توسعه یافته دلالت دارد و کاملا مشهود است که قیمت گذاری موجود آب در ایران به شیوه حسابداری در بلندمدت موجب اتلاف منابع آبی کشور شده و لذا لازم است که این رویکرد برای جلوگیری از هدر رفت منابع مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیابانی، ناصر، باقری، سروش، و بشیری پور، امیر. (1396). الزامات اقتصادی مدیریت منابع آب. آب و فاضلاب، 28(1 (مسلسل 107))، 42-56. SID. https://sid.ir/paper/504021/fa

    Vancouver: کپی

    خیابانی ناصر، باقری سروش، بشیری پور امیر. الزامات اقتصادی مدیریت منابع آب. آب و فاضلاب[Internet]. 1396؛28(1 (مسلسل 107)):42-56. Available from: https://sid.ir/paper/504021/fa

    IEEE: کپی

    ناصر خیابانی، سروش باقری، و امیر بشیری پور، “الزامات اقتصادی مدیریت منابع آب،” آب و فاضلاب، vol. 28، no. 1 (مسلسل 107)، pp. 42–56، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/504021/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button